Zależy mi na b.dobrym rozwiązaniu i wypisaniu danych i szukanych

Obliczyć, ile gramów dwutlenku węgla trzeba zużyć do przeprowadzenia 111 g wodorotlenku wapnia w sól kwaśną, a ile w sól obojętną. Jaką objętość w warunkach normalnych zajmuje CO2 potrzebny do tych do reakcji?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-05T04:20:36+01:00
Witaj
111g Ca(OH)2 = 111g//74g/mol = 1,5 mola Ca(OH)2 bo n=m/M a M=74g/mol
1/
Ca(OH)2.........+...........2 CO2--------->Ca(HCO3)2
1 mol..........................2 mole
1,5mola.......................x
-----------------------------------------
x = 2mole*1,5mola/1mol = 3 mole CO2 = 3*44g = 132g CO2 = 3*22,4dm3 =
67,2dm3 CO2.
----Do przeprowadzenia 111g Ca(OH)2 w Ca(HCO3)2 potrzeba 3 moli CO2 czyli
132g CO2 czyli 67,2 dm3 CO2 w war. norm.
2/
Ca(OH)2..........+.............CO2------------>CaCO3!.......+............H2O
1 mol............................1 mol
1,5 mola..........................y
------------------------------------------
y = 1,5mola CO2 = 1,5*44g = 66g CO2 = 1,5 *22,4dm3 = 33,6 dm3 CO2
----Do przeprowadzenia 111g Ca(OH)2 w CaCO3 potrzeba 2x mniejszej ilości
CO2 molowo, wagowo i objętościowo w porównaniu do reakcji w p.1

.........................pozdrawiam



2010-03-05T09:42:26+01:00

Ta odpowiedź została oznaczona jako zweryfikowana

×
Zweryfikowane odpowiedzi zostały sprawdzone przez ekspertów, dlatego mamy pewność, że są prawidłowe i bezbłędne. Od dawna na zadane.pl znajdziesz tysiące poprawnych odpowiedzi, które zostały sprawdzone przez moderatorów (najbardziej zaufanych członków naszej społeczności).
1.
mCa(OH)2 = 74u
mCO2=44u
Ca(OH)2 + 2 CO2------->Ca(HCO3)2
74g Ca(OH)2........2*44g CO2
111g Ca(OH)2........xg CO2
x=111*88/74
x=132g CO2

44g CO2-----22,4dm3
132g CO2----xdm3
x=132*22,4/44
x=67,2dm3 CO2.

Do przeprowadzenia Ca(OH)2 w Ca(HCO3)2 należy użyć 132g CO2 (67,2 dm3 CO2)

2.
mCa(OH)2 = 74u
mCO2=44u
Ca(OH)2 + CO2------->CaCO3
74g Ca(OH)2........44g CO2
111g Ca(OH)2.......xg CO2
x=111*44/74
x=66g CO2

44g CO2-----22,4dm3
66g CO2----xdm3
x=66*22,4/44
x=33,6dm3 CO2.

Do przeprowadzenia Ca(OH)2 w Ca(HCO3)2 należy użyć 66g CO2 ( 33,6dm3 CO2)