W torbie jest 17 kul ponumerowanych liczbami od 1 do 17. Wyjmujemy losowo kule z torby. Jaka jest najmniejsza liczba kul, które należy wyjąć, aby mieć pewność, że wśród nich będzie przynajmniej jedna para kul, których suma numerów jest równa 18?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Roma
  • Community Manager
2010-03-05T12:30:52+01:00
Najmniejsza liczba kul, które należy wyjąć, aby mieć pewność, że wśród nich będzie przynajmniej jedna para kul, których suma numerów jest równa 18 wynosi 10.

Mogłoby się zdarzyć, że są wybierane kule z liczbami od 1 do 9
wtedy suma jakiejkolwiek pary byłaby mniejsza od 18. Wyciągnięcie dziesiątej kuli daje pewność, że suma jakieś pary będzie 18.
1 + 17 = 18
2 + 16 = 18
3 + 15 = 18
4 + 14 = 18
5 + 13 = 18
6 + 12 = 18
7 + 11 = 18
8 + 10 = 18
2010-03-05T12:44:11+01:00
Pary mogą być następujące:

1 z 17 = 18
2 z 16 = 18
3 z 15 = 18
4 z 14 = 18
5 z 13 = 18
6 z 12 = 18
7 z 11 = 18
8 z 10 = 18

Kula nr 9 nie może mieć pary.