Odpowiedzi

2009-10-21T15:55:51+02:00
Imię Pana Cogito tłumaczy się dosłownie z łaciny „Pan Myślę”. Osoba myśląca to człowiek, który dobrze zna historie, ale przede wszystkim, która potrafi wysunąć z niej wnioski. Przesłanie Pana Cogito opiera się na czasach wojny, podczas których autor poznaje zachowanie ludzi w trudnych dla nich chwilach. Opiera się również na czasach niesprawiedliwości społecznej, załamania politycznego, powojennego prześladowania polskich Żydów.
Zbigniew Herbert stworzył zbiór wartości, jakimi powinien kierować się przeciętny człowiek w okrutnych czasach terroru, zakłamania, rasizmu i zniewolenia. Każdy wers mówi jak trzeba postępować by mieć czyste sumienie i być w zgodzie z samym sobą. Nakazuje mieć własne zdanie, nawet gdy jesteśmy otoczeni ludźmi, którzy są zakłamani i podporządkowani władzy. W wierszu jest mowa o osobach, które przeciwstawiły się władzy i do końca były wierne własnym przekonaniom - ocalały. Nie można się poddawać. Pan Cogito mówi, że skoro ocaleliśmy, to nie po to aby żyć, lecz walczyć z zakłamaniem i dać świadectwo prawdy, innym pokoleniom. To dla nich będziemy kiedyś wzorem do naśladowania. W kolejnych zwrotkach wiersza, mowa jest o szpiclach, katach i tchórzach. Nawet w chwilach, w których będziemy im współczuć, nie powinna opuszczać nas pogarda wobec nich. To oni kiedyś popełnili wiele zbrodni, a teraz muszą za to zapłacić. Nic nie usprawiedliwia czynów jakich dokonali. Nie wolno nam przebaczać w imieniu ludzi, których prześladowali, ponieważ nie mamy do tego prawa. Zbigniew Herbert próbuje uświadomić nam, że ludzie, którzy przeżyli wojnę są wybrani. Tylko nielicznym się udało. Powinni wykorzystać tę szansę, rozpowszechniając pamięć wielkich Polaków. Aby osiągnąć zamierzony cel, człowiek musi nieustannie przypominać sobie o wartościach, kierujących postępowaniem tych, których ludzkość uznała za bohaterów. Najważniejszymi z tych wartości są wolność, honor, odwaga. Tylko życie zgodnie z nimi ma jakikolwiek sens. Przesłanie Pana Cogito głosi, że trzeba być porządnym człowiekiem, nie licząc na nagrody.
Wiersz pod tytułem „Przesłanie Pana Cogito” zawiera cały szereg wartości moralnych, jakich człowiek powinien przestrzegać. Nigdy nie wolno pozostawać obojętnym na przemoc i zdradę, należy umieć odróżnić dobro od zła. Pan Cogito mówi, że obowiązkiem każdego człowieka jest walczyć o swoje i nigdy się nie poddawać.
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-21T15:56:18+02:00
Charakterystyka postawy życiowej Pana Cogito.

Imię Pana Cogito tłumaczy się dosłownie z łaciny „Pan Myślę”. Osoba myśląca to człowiek, który dobrze zna historie, ale przede wszystkim, która potrafi wysunąć z niej wnioski. Przesłanie Pana Cogito opiera się na czasach wojny, podczas których autor poznaje zachowanie ludzi w trudnych dla nich chwilach. Opiera się również na czasach niesprawiedliwości społecznej, załamania politycznego, powojennego prześladowania polskich Żydów.
Zbigniew Herbert stworzył zbiór wartości, jakimi powinien kierować się przeciętny człowiek w okrutnych czasach terroru, zakłamania, rasizmu i zniewolenia. Każdy wers mówi jak trzeba postępować by mieć czyste sumienie i być w zgodzie z samym sobą. Nakazuje mieć własne zdanie, nawet gdy jesteśmy otoczeni ludźmi, którzy są zakłamani i podporządkowani władzy. W wierszu jest mowa o osobach, które przeciwstawiły się władzy i do końca były wierne własnym przekonaniom - ocalały. Nie można się poddawać. Pan Cogito mówi, że skoro ocaleliśmy, to nie po to aby żyć, lecz walczyć z zakłamaniem i dać świadectwo prawdy, innym pokoleniom. To dla nich będziemy kiedyś wzorem do naśladowania. W kolejnych zwrotkach wiersza, mowa jest o szpiclach, katach i tchórzach. Nawet w chwilach, w których będziemy im współczuć, nie powinna opuszczać nas pogarda wobec nich. To oni kiedyś popełnili wiele zbrodni, a teraz muszą za to zapłacić. Nic nie usprawiedliwia czynów jakich dokonali. Nie wolno nam przebaczać w imieniu ludzi, których prześladowali, ponieważ nie mamy do tego prawa. Zbigniew Herbert próbuje uświadomić nam, że ludzie, którzy przeżyli wojnę są wybrani. Tylko nielicznym się udało. Powinni wykorzystać tę szansę, rozpowszechniając pamięć wielkich Polaków. Aby osiągnąć zamierzony cel, człowiek musi nieustannie przypominać sobie o wartościach, kierujących postępowaniem tych, których ludzkość uznała za bohaterów. Najważniejszymi z tych wartości są wolność, honor, odwaga. Tylko życie zgodnie z nimi ma jakikolwiek sens. Przesłanie Pana Cogito głosi, że trzeba być porządnym człowiekiem, nie licząc na nagrody.
Wiersz pod tytułem „Przesłanie Pana Cogito” zawiera cały szereg wartości moralnych, jakich człowiek powinien przestrzegać. Nigdy nie wolno pozostawać obojętnym na przemoc i zdradę, należy umieć odróżnić dobro od zła. Pan Cogito mówi, że obowiązkiem każdego człowieka jest walczyć o swoje i nigdy się nie poddawać
2009-10-21T16:01:58+02:00
Pan Cogito jest to bohater cyklu poetyckiego stworzony przez Herberta dla wyrażenia poglądów i refleksji autora. Pan Cogito jest poszukiwaczem. Celem jego poszukiwań jest prawda i wiedza. Środkiem do osiągnięcia jest myślenie i rozum.
Pan Cogito to postac stworzona przez poetów naszego podręcznika. To właśnie oni pokazują nam, jaki on jest i wraz z naszym wiekiem możemy poznawać go coraz lepiej. Wynika z nich, iż Cogito to postać zmyślona, a zarówno bardzo mądra i myśląca, pragnąca przekazać swoje mądrości czytelnikom, zarówno młodym jak i starszym. To właśnie od niego uczymy się jak niezależnie myśleć. Wynika z tekstu, że jest on człowiekiem współczesnym mającym za sobą wojny i zmiany usrojów. Jest on intelektualistą, ale nie chce górować ponad ludźmi i nie chce wyodrębniać się z tłumu.