Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-05T20:31:59+01:00
Dane: R1= 0,2 Ω, R2= 2 Ω, R3=0,4 Ω,
Szukane: U2, I1, I2, U
spadek napięcia na R1=12 V - nie kapuje o ci ci chodzi - jaki spadek napięcia ?....może raczej napięcie na R1 = 12V czyli U1 = 12V ?

Na początku liczymy wartość natężenia na oporniku R1:

R1 = U1/I --> I = U1/R1 = 12V/0,2Ω = 60 A

Jest to całkowite natężenie na obwodzie.
Teraz liczymy opór zastępczy dla oporników R2 i R3 a następnie dla "tego co wyjdzie" i R1:

1/Rz1 = 1/R2 + 1/R3
1/Rz1 = 1/2 Ω + 1/0,4 Ω
1/Rz1 = 1/2 Ω + 5/2 Ω
1/Rz1 = 6/2Ω
1/Rz1 = 3/1Ω
Rz1 = 1Ω/3
Rz1 = 1/3Ω

Rz2 = Rz1 + R1 = 1/3Ω + 0,2Ω = 0,53 Ω (w przybliżeniu)

Teraz liczymy całkowite napięcie na obwodzie:
Rz2 = U/I
U = Rz2*I = 0,53Ω*60A = 31,8 V

Następnie liczymy napięcie U2 i natężenie I1 na oporniku R2:
U2 = U - U1 = 31,8 V - 12 V = 19,8 V
R2 = U2/I1 --> I1 = U2/R2 = 19,8 V/ 2Ω = 9,9 A

Na koniec liczymy wartość natężenia I2 na oporniku R3:
R3 = U2/I2 ->> I2 = U2/R3 = 19,8V/0,4A = 49,5Ω

Odp. Wartość napięcia na oporniku R2 wynosi 19,8 V


2010-03-05T20:48:14+01:00
I=U/R
I=12/0,2
I=60A ← prąd całkowity obwodu a zarazem prąd na rezystorze R1
UR2=IxR23
R23=(R2XR3)/(R2+R3)
R23=0,8/2,4
R23=1/3
UR2=60x1/3=20V ←napięcie na rezystorze R2
UR2=UR3
IR2=20/2
IR2=10A ← prąd na rezystorze R2
IR3=20/0,4
IR3=50A ← prąd na rezystorze R3