Piąta część pszczelej gromadki usiadła na kwiatach magnolkii,trzecia cześć- na kwiatach lotosu, potrojona różnica drugiej z tych liczb i pierwszej odleciała ku kwiatom jaśminu. Jedna tylko pszczółka zwabiona słodko pachnącym kwieciem krążyła nad nim.Ile pszczół było w tej gromadce? Piszcie dokładne rozwiązania. Z góry dzięki:-)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-06T09:24:39+01:00
1/5 - na Mangolii
1/3- na Lotosu
1/5 - 1/3 ( tu trzeba wsp. mianownik)
5/15(1/3) - 3/15(1/5) = 2/15*3= 6/15-do kw. Jaśminu
I jeszcze 1 krazaca
Podsumójmy :
3/15(Mangolia) + 5/15(lotos) + 6/15(Jaśmin) + 1/15 = 15/15

Odp. Gromadka liczyła 15 pszczół
14 2 14
2010-03-06T09:25:43+01:00
Piąta część pszczelej gromadki usiadła na kwiatach magnolkii,trzecia cześć- na kwiatach lotosu, potrojona różnica drugiej z tych liczb i pierwszej odleciała ku kwiatom jaśminu. Jedna tylko pszczółka zwabiona słodko pachnącym kwieciem krążyła nad nim.Ile pszczół było w tej gromadce? Piszcie dokładne rozwiązania. Z góry dzięki:-)

x - cała gromadka pszczół
(1/3)*x - ilość pszczół na kwiatach lotosu
(1/5)*x - ilość pszczół na magnoliach
3*[(1/3)x-(1/5)x]- ilość pszczół na kwiatach jaśminu

(1/3)*x+(1/5)*x+3*[(1/3)x-(1/5)x]+1=x

(5/15)*x+(3/15)*x+3*[(5/15)x-(3/15)x]+1=x
(8/15)*x+3*(2/15)x+1=x
(8/15)*x+(6/15)x+1=x
(14/15)*x+1=x /-(14/15)*x
1=(1/15)*x /*15
15=x


spr.
na lotosie (1/3)*15=5
na magnoliach (1/5)*15=3
na jaśminie 3*(5-3)=3*2=6
"samotna nad kwieciem" 1

5+3+6+1=15
6 3 6