Równania ..
Procenty w zadaniach tekstowych .

1. W Szkole Podstawowej NR 14 uczy się 930 uczniów. Liczba dziewcząt stanowi 86% liczby chłopców. Oblicz, ilu chłopców i ile dziewcząt uczy się w tej szkole .

2. W fabryce Cudne Rzeczy wyprodukowano 1000 rzeczy, w tym niestety 8% bubli. Ile naprawdę cudownych rzeczy (bez braków) trzeba dodatkowo wyprodukować, by nie przekroczyć dopuszczalnej normy, tzn. by braków było tylko 5 %?

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-06T12:31:54+01:00
1.
x - liczba chłopców
0,86x - liczba dziewcząt
x+0,86x=930
1,86x=930 |:1,86
x=500
0,86*500=430

Odp. W tej szkole uczy się 500 chłopców i 430 dziewcząt.

2. 0,08*1000=80 - liczba wyprodukowanych bubli.
1000-80=920 - tyle cudownych rzeczy
80=5%x
x - ilość cudownych rzeczy po doprodukowaniu

80=0,05x |:0,05
x=1600 - tyle musi być
1600-920=680 - tyle trzeba doprodukować.
Odp. Trzeba doprodukować dodatkowo 680 cudownych rzeczy.
3 5 3
2010-03-06T12:34:21+01:00
100%=930
86%=x
x
930*86%/100%=796 uczniów to dziewczyny
930-796=134 liczba chłopców
zadanie 2
2010-03-06T12:34:23+01:00
1.
łącznie uczniów można uznać że jest 186% w tym 100% chłopców i 86% dziewczyn.
930:186%=5 - tylu uczniów to 1 % Więc
5*86=430 - tyle jest dziewczyn
5*100=500 - tylu jest chłopców

2.
100% = 1000 Więc
8% = 80 a Więc
3% = 30 - tyle rzeczy należy jeszcze wyprodukować aby nie przekroczyć normy.
1 1 1