Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-06T13:40:13+01:00
Zn + 2hcl -> zncl2+ h2
40g 40g

musimy obliczyc ktroego z substratow uzyto w niedomiarze

40g zn=x hcl
65-73
x=44,9
w niedomiarze hcl

40g hcl = x g zncl2
73-136
x=74,52 g zncl2
7 4 7
2010-03-06T13:40:29+01:00
Zn +2 HCl ---> ZnCl2 + H2
cynk z kwasem solnym reaguje w stosunku molowym 1:2 . Poniewaz w zadniu dane są ilosci obu substratów, nalezy sprawdzic, który z nich jest w nadmiarze a który reaguje w całosci. Obliczamy: masa molowa cynku to 65g/mol
masa molowa HCl to 36,5 g/ mol
Z reakcji wynika, ze 65g --- 2x36,5 to z 40g ---x to x= 40 x73 przez 65 = 44,923g . Wniosek: Aby przereagowało 40g cynku potrzeba 44,923g kwasu. mamy 40g kwasu czyli za mało ,żeby przereagował cały cynk. a zatem kwas reaguje w całosci i wg jego ilosci obliczymy mase powstałego chlorku. masa molowa chlorku cynku = 65 + 71= 136g/mol .
Liczymy z proporcji wg reakcji : jeżeli z 73g kwasu otrzymujemy 136g chlorku to z 40g ---x i x= 40 x 136 przez 73 = 74,5g chlorku
5 5 5