Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-06T15:43:43+01:00
TALAR m IV <<duża moneta srebrna, rozpowszechniona w Europie od XV do XIX wieku.>>

DENAR m IV <<starorzymska moneta srebrna, w średniowieczu moneta różnych krajów europejskich.>>

DUKAT m IV <<dawna moneta złota, rozpowszechniona w całej Europie ( W Polsce od połowy XIV wieku.>>

Te definicje są ze słownika Języka Polskiego.


A teraz inne z internetu ok?

Talar, duża moneta srebrna, rozpowszechniona w Europie - zwłaszcza w handlu międzynarodowym - od początku XVI w. (powstała w Czechach w 1518) do początku XIX w. Jego waga i wartość (początkowo 28 g i równowartość dukata) zależne były od miejsca emisji i zmieniały się wraz z reformami pieniężnymi przeprowadzanymi przez poszczególnych władców oraz zmianami relacji cen złota i srebra. W Polsce wybity po raz pierwszy w mennicy gdańskiej za panowania króla Zygmunta II Augusta (1567), przetrwał do czasów Księstwa Warszawskiego.




DENAR 1. srebrna moneta (początkowo o wadze 4,55 g), później drobna miedziana moneta rzym. 2. średniow. moneta w różnych krajach Europy; w Polsce bita od X w. moneta o wadze 1,5 g, później jednostronnie stemplowane blaszki o wadze ok. 0,5 g, po wprowadzeniu groszy w XIV w. d. stał się drobną monetą.

Hasło opracowano na podstawie „Słownika Wyrazów Obcych” Wydawnictwa Europa, pod redakcją naukową prof. Ireny Kamińskiej-Szmaj, autorzy: Mirosław Jarosz i zespół. ISBN 83-87977-08-X. Rok wydania 2001.





DUKAT początkowo srebrna moneta bita na Sycylii przez króla Rogera II, od 1284 jako złota, o ciężarze ok. 3,5 g, bita w Wenecji. Od XIV do XIX wieku w różnych krajach europejskich.

W Polsce - po raz pierwszy za Władysława Łokietka, a następne od XVI do XIX w., zwane czerwonymi złotymi.


liczę, że pomogłam.
Pozdrawiam.!

1 2 1
  • Użytkownik Zadane
2010-03-06T15:43:51+01:00
Denar został wprowadzony jako oficjalna jednostka monetarna niezależnego państwa macedońskiego po ogłoszeniu niepodległości w 1992 roku, pierwsze monety Macedonia wybiła w 1993 roku - 2 lata po uzyskaniu niepodległości i rok po wypuszczeniu pierwszych banknotów. Denar zastąpił wówczas jugosłowiańskiego dinara. Nazwa wiąże się z denarem, rzymską monetą.
Półtorak – srebrna moneta bita w Polsce i na Litwie (równa 3/2 grosza) za czasów Zygmunta III i Jana Kazimierza. Za panowania Augusta III podjęto nieudaną próbę restytucji nominału, tym razem wybitego w miedzi.Po raz pierwszy zostały wprowadzone w 1614. Początkowo półtoraki koronne bito zarówno w mennicy krakowskiej jak i bydgoskiej. W latach 1617-1627 bito ją wyłącznie w mennicy bydgoskiej. Półtoraki litewskie bito w mennicy wileńskiej w latach 1619-1620.]
Talar, duża moneta srebrna, rozpowszechniona w Europie - zwłaszcza w handlu międzynarodowym - od początku XVI w. (powstała w Czechach w 1518) do początku XIX w. Jego waga i wartość (początkowo 28 g i równowartość dukata) zależne były od miejsca emisji i zmieniały się wraz z reformami pieniężnymi przeprowadzanymi przez poszczególnych władców oraz zmianami relacji cen złota i srebra. W Polsce wybity po raz pierwszy w mennicy gdańskiej za panowania króla Zygmunta II Augusta (1567), przetrwał do czasów Księstwa Warszawskiego.
2 3 2