Odpowiedzi

2010-03-06T17:42:48+01:00
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-06T17:53:27+01:00
Klimat podzwrotnikowy

Zachodnie wybrzeża kontynentów w strefie klimatów podzwrotnikowych charakteryzują się klimatem określanym mianem śródziemnomorskiego, w którym gros opadów przypada na półrocze chłodne. Roślinnością potencjalną są tu krzewy twardolistne (nad Morzem Śródziemnym: wawrzyny, mirty, cyprysy, pistacje, oliwki, figi i cytrusy, a także różne zioła i trawy). Niemniej jednak strefa ta wskutek długotrwałej deforestacji i wypasie zwierząt została mocno przekształcona i obecnie porasta ją formacja zwana makią. Podobna roślinność występuje w Ameryce Północnej (w Sierra Nevada i Kalifornii, gdzie znana jest pod nazwą chaparralu), a także w środkowym Chile, Kraju Przylądkowym i północno-zachodniej Australii.

Inną formacją roślinną strefy klimatów podzwrotnikowych, ale rosnącą na wilgotniejszych obszarach są wiecznie zielone lasy podzwrotnikowe, które dzisiaj spotkać można jedynie tam, gdzie z powodu niesprzyjających warunków nie rozwinęło się rolnictwo. Lasy te tworzą dęby (zwłaszcza dąb korkowy) i sosny (sosna alepska, sosna nadmorska, pinia), a także jodły, tuje, wawrzyny, cyprysy i palmy. Charakterystycznymi gatunkami w Ameryce Północnej są sekwoje, daglezje, świerki i tuje, w Brazylii – araukarie, a w Australii eukaliptusy i drzewiaste paprocie. We wszystkich rejonach powszechne są krzewy, paprocie i epifity.


cos na ten temat ...
2010-03-06T18:29:55+01:00