Cw.2 str.112-Przyrodo witaj klasa 5

Podaj przykłady współpracy układów wewnętrznych organizmu człowieka:
a)pokarmowego z krwionośnym-
b)oddechowego z krwionośnym-
c)nerwowego z układem ruchu-








Zad.3 str.113

Do czego służy wątroba??
Do zcego służy jajowód??

3

Odpowiedzi

2010-03-06T18:28:42+01:00
Zad.3/113
do czego służy wątroba ?
Głównym zadaniem wątroby jest filtracja krwi:
neutralizuje toksyny (np. alkohol i inne używki, a także niektóre leki) – głównie barbiturany
toksyczny amoniak przekształca w mocznik (cykl ornitynowy)

Poza tym:
syntezuje czynniki krzepnięcia krwi
przekształca puryny w kwas moczowy
węglowodany przekształca w łatwo przyswajalną dla organizmu glukozę, a jej nadmiar w glikogen lub w tłuszcze (które magazynuje)
aminokwasy metabolizuje w tłuszcze
magazynuje żelazo i witaminy: A, D, E, niewielkie ilości B12 i C, które uwalnia w razie potrzeby
wytwarza żółć (do 1,5 litra na dobę), która emulguje tłuszcze i powtórnie wykorzystuje zużytą sól żółciową
produkuje i magazynuje niektóre białka surowicy krwi (np. albuminę)
wytwarza i magazynuje enzymy
buforuje poziom glukozy we krwi
produkuje ciepło, bierze udział w termoregulacji (krew wypływa cieplejsza o 1 °C)
zachowuje w organizmie substancje nadające się do ponownego wykorzystania, zbędne – wydala
u płodu pełni funkcję krwiotwórczą
gromadzi i reguluje ilość żelaza w organizmie.

Podsumowując, wątroba spełnia cztery funkcje:
detoksykacyjną
metaboliczną
zapasową
magazynującą.
5 4 5
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-06T18:54:19+01:00
A)poprzez kosmki jelitowe w jelicie cienkim do krwi wchłaniane są substancje pokarmowe, które później są transportowane do komórek ciała.
b)w pęcherzykach płucnych (układ odd.)zachodzi wymiana gazowa zewnętrzna, czyli z krwiobiegu do płuc wydalany jest dwutlenek węgla, a z pęcherzyków do krwi - tlen, który jest później transportowany do komórek.
c)sygnały nerwowe przesyłane w nerwach powodują skurcz mięśni szkieletowych, co wprawia ciało w ruch

zad. 3
W wątrobie produkowana jest żółć, która powoduje emulgację tłuszczy. W wątrobie jest magazynowana glukoza w postaci glikogenu. Wątroba oczyszcza krew z toksyn.
Jajowód służy do przemieszczenia się komórki jajowej do macicy. W jajowodzie dochodzi do powstania zygoty (zapłodnienia).
7 3 7
2010-03-06T22:25:50+01:00
A) krwionośny transportuje składniki odżywcze wędrujące do wątroby.
b) krew zabiera z płuc O2(Tlen) transportując go do różnych narządów tkanek i komórek a zarazem oddaje CO2(dwutlenek węgla) który zostaje wydychany
c) układ nerwowy pozwala transportować bodźce do różnych mięśni pozwalając im się skórczać i rozkórczać . Może też odbierać bodźce z oczu i ucha środkowedo dzięki którym widzimy i utrzymujemy równowagę.

Wątroba głównie służy do filtracji krwi:
neutralizuje toksyny (np. alkohol i inne używki, a także niektóre leki)
magazynuje żelazo i witaminy: A, D, E, niewielkie ilości B12 i C, które uwalnia w razie potrzeby
wytwarza żółć (do 1,5 litra na dobę), która emulguje tłuszcze i powtórnie
wytwarza i magazynuje enzymy
buforuje poziom glukozy we krwi
zachowuje w organizmie substancje nadające się do ponownego wykorzystania, zbędne – wydala
Wątroba spełnia cztery funkcje:
detoksykacyjną
metaboliczną
zapasową
magazynującą.
Jajowód służy do przeprowadzenia komórki jajowej do jamy macicy co odbywa się dzięki skurczom ich mięśniówki, obecności wydzieliny produkowanej przez gruczoły jajowodów oraz ruchowi rzęsek wyścielających ich błonę śluzową.
PROSZĘ :P
5 3 5