REAKCJE CHEMICZNE

4Al + 3O₂ > 2Al₂O₃


czy może ktoś powiedzieć dlaczego w Al₂O₃ nagle jest O₃ a TYM BARDZIEJ Al₂ chodzi mi o liczbę na dole. Nie wiem jak się robi reakcje, co jak i dlaczego. Może ktoś pomoże, np. na jakimś przykładzie?

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-06T23:50:06+01:00
Chodzi o wartościowość.
Al (glin) jest III wartościowy (trójwartościowy) a O (tlen) jest zawsze II wartośiowy. Więc piszesz sobie Al O i nad znakami piszesz cyframi rzymskimi wartościowości i potem metoda krzyżową zapisujesz te małe cyferki tzn.
III II
Al O
i 2 od O idzie na dół na krzyż do Al i na odwrót i powstaje Al₂O₃
2010-03-06T23:52:22+01:00

Ta odpowiedź została oznaczona jako zweryfikowana

×
Zweryfikowane odpowiedzi zostały sprawdzone przez ekspertów, dlatego mamy pewność, że są prawidłowe i bezbłędne. Od dawna na zadane.pl znajdziesz tysiące poprawnych odpowiedzi, które zostały sprawdzone przez moderatorów (najbardziej zaufanych członków naszej społeczności).
Zaczynamy od:
Al + O₂ > AlO
glin jest(III)wartościowy a tlen(II)
wspólny mianownik dla (III) i (II) jest 6
6 dzielimy przez wartościowość glinu---wychodzi 2
6 dzielimy przez wartościowość tlenu---wychodzi 3
Al + O₂ > Al₂O₃
teraz bilansujemy reakcję, prawa strona musi być równa lewej stronie i wychodzi
4Al + 3O₂ > 2Al₂O₃
2010-03-06T23:53:51+01:00
Współczynniki na dole to wartosciowosci tlenu i glinu. Al2O3 to tlenek glinu (III) a wiadomo że tlen jest 2-wartosciowy. Teraz piszesz nad pierwiastkami ich wartosciowosci (rzymskimi liczbami) i wartosciowosc tlenu piszesz przy glinie a wartosiowosc glinu przy tlenie (na krzyż).

Pozdrawiam ;)