Z dostępnego zródła wybierz dowolne dzieło malarstwa i stwórz jego matryczkę .Wypelnij kartę swojego katalogu
1.Autor
2.Tytuł
3.Czas powstania
4.wymiary dziela
5.muzeum w ktorym sie znajduje
6.technika
7. Opis dzieła

W opisie zwróć uwage na temat obrazu , jego bohaterów , nastrój,wymowę symbolikę dziela

Przedstaw isemnie własną interpretacje obrazu

1

Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2010-03-07T10:49:44+01:00
1.Diego Velazquez
2.Panny dworskie/Las meninas
3.1656r.
4.318x276cm
5.Muzeum Prado w Madrycie
6.Jest to obraz realistyczny więc i proporcje postaci i naturalna przestrzeń komnaty została zachowana. Światło pada z prawej strony tylko na główne postacie, reszta jest zacieniona. Autor pokazuje tylko część komnaty, więc jest to kompozycja otwarta.
7.Obraz Panny dworskie przedstawia pięcioletnią infantkę Małgorzatę Teresę, jedyną córkę króla Filipa IV i jego żony Marianny, w uroczystym stroju w otoczeniu dworzan. Scena przedstawiona na obrazie rozgrywa się w galerii Cuarto del Principe Starego Alkazaru w Madrycie. Jedna z dwórek, Dona María Agustina Sarmiento, klęcząc podaje napój na tacy, druga, Dona Isabel de Velasco, w ukłonie pochyla się ku infantce. Z boku znajduje się para karzełków nazywanych Maribarbola (Maria Barbola) i Nicolasito, stojących przy potężnym, nieco znudzonym psie. Na drugim planie znajdują się jeszcze dwie niezbyt wyraźnie widoczne postacie zajętych rozmową ochmistrza i ochmistrzyni. Po lewej stronie przy sztalugach z paletą i pędzlem w ręce stoi malarz w stroju Zakonu Santiago, którym jest sam Velázquez. Uwagę przyciąga jednak niezauważony w pierwszej chwili odbijający się w lustrze w głębi obraz pary królewskiej. W głębi obrazu po prawej widać stojącego w otwartych drzwiach majordomusa odsłaniającego kotarę, jakby w oczekiwaniu na kogoś. Na ścianach w tyle sali wiszą znacznych rozmiarów obrazy ukazujące sceny mitologiczne.

W okresie poprzedzającym namalowanie Las Meninas Velázquez starał się o uzyskanie tytułu szlacheckiego. Sprawa ta była trudna i ciągnęła się bardzo długo. Dopiero w trzy lata po ukończeniu dzieła ten tytuł został mu przyznany i wtedy domalował do obrazu przysługujący mu szkarłatny krzyż. Według podania krzyż ten domalował do obrazu sam król.