Odpowiedzi

2010-03-07T12:37:39+01:00
1. WITAMINA A (RETINOL)
Dzięki witaminie A skóra łatwo się opala i nabiera ładnego, zdrowego koloru, a włosy i paznokcie są piękne i mocne. To dzięki niej możesz rozróżniać kolory. Retinol zapewnia również prawidłowy wzrost. Jeśli dostarczasz za mało witaminy A, dochodzi do zaburzeń widzenia po zmierzchu, czyli tzw. „kurzej ślepoty", skóra zaczyna się łuszczyć, nieprawidłowo rozwijają się kości.


2. WITAMINA B1 (TIAMINA)
Tiamina jest bardzo ważną witaminą, gdyż uczestniczy w spalaniu cukrów. Witamina ta znajduje się w otrębach i produktach pełnoziarnistych, drożdżach, orzechach, nasionach grochu i fasoli, a także w mięsie. Jeśli brakuje jej w diecie, może dojść do poważnej choroby - znanej pod nazwą beri-beri, objawiającej się uszkodzeniem układu nerwowego i zanikiem mięśni oraz niewydolnością krążenia. Chorobę tę zaobserwowano w Azji u osób, które odżywiały się jedynie białym, łuskanym ryżem. Pierwszymi objawami sygnalizującymi, że w diecie brakuje tiaminy jest brak apetytu oraz uczucie osłabienia i przemęczenia. Na niedobory narażeni są też alkoholicy.


3.WITAMINA D (KALCYFEROL)
Jest niezbędna do prawidłowej przemiany wapnia i fosforu, dlatego pełni ważną funkcję w budowie kości i zębów. Jej niedobór prowadzi do krzywicy u dzieci i osteoporozy u dorosłych. Kalcyferol powstaje w skórze pod wpływem promieni słonecznych. W słoneczny dzień wystarczy przez 15 minut przebywać na powietrzu, aby pokryć dobowe zapotrzebowanie na tę witaminę. Kalcyferol występuje również w tranie, jajach, maśle i rybach (zwłaszcza w sardynkach, śledziach, łososiu i makrelach).


4.WITAMINA E (TOKOFEROL)
Tokoferol nazywany jest witaminą młodości i płodności. Jest on ważnym przeciwutleniaczem, spowalniającym procesy starzenia. Działa również ochronnie na naczynia krwionośne. Stosowany jest także w problemach z płodnością. Niedobór tokoferolu praktycznie się nie zdarza. Witaminę tę znajdziesz w olejach roślinnych, mango i awokado, orzechach i ziarnach zbóż. Tokoferol jest składnikiem wielu kremów, gdyż jest znany ze swoich właściwości wygładzających zmarszczki i poprawiających koloryt cery.



5.WITAMINA K
Pełni ważną funkcję w procesie krzepnięcia krwi, dlatego jej niedobór prowadzi do krwotoków. Jej głównym źródłem są bakterie, które wytwarzają ją w jelitach. Z tego powodu leczenie antybiotykami może skutkować niedoborem tej witaminy.


6.WITAMINA C (KWAS ASKORBINOWY)
To przede wszystkim ważny przeciwutleniacz, hamujący procesy starzenia oraz chroniący przed nowotworami. Dzięki witaminie C powstaje kolagen, który przyspiesza gojenie się ran. Uszczelnia ona ściany naczyń krwionośnych, a także wzmacnia organizm przed infekcjami i poprawia wchłanianie żelaza. Jej brak w diecie, który zdarzał się kiedyś na długich rejsach morskich, prowadzi do szkorbutu. A nadmiar nie jest groźny, chociaż przy bardzo dużych dawkach może sprzyjać powstawaniu kamieni w nerkach. Dobrym jej źródłem jest kapusta, pietruszka, ziemniaki, pomidory, owoce róży i cytrusy.


7.WITAMINA B3 (WITAMINA PP, NIACYNA, NIKOTYNAMID, KWAS NIKOTYNOWY)
Obecność niacyny jest niezbędna dla dobrej kondycji skóry oraz prawidłowej pracy mózgu i całego układu nerwowego. Jeśli w diecie brakuje tej witaminy, dochodzi do zmian zapalnych na języku, a w cięższych przypadkach do rozwoju poważnej choroby - pelagry. Najbardziej charakterystycznymi objawami pelagry jest uporczywa biegunka, zapalenie skóry i zaburzenia psychiczne. Dobrym źródłem witaminy PP jest mięso, mleko, jaja i drożdże. Witamina ta jest bardzo odporna proces przechowywania oraz przetwarzania produktów, w których występuje.
6 5 6
2010-03-07T12:37:59+01:00
Witamina A – zbiorcza nazwa grupy organicznych związków chemicznych (retinoidów, z których najważniejszy jest retinol), pełniących w organizmie funkcję niezbędnego składnika pokarmowego, rozpuszczalnej w tłuszczach witaminy.

Witamina D – grupa rozpuszczalnych w tłuszczach steroidowych organicznych związków chemicznych, o wielu różnorodnych i ważnych funkcjach fizjologicznych, z których podstawową jest wpływ na gospodarkę wapniowo-fosforanową oraz budowę kośćca. Pierwotnie nazwana była witaminą A - od łacińskiego słowa antyrachitic, ponieważ chroniła oraz leczyła krzywicę i osteoporozę

Witamina E – grupa organicznych związków chemicznych, w skład której wchodzą tokoferole i tokotrienole. Ich wspólną cechą jest dwupierścieniowy szkielet 6-chromanolu oraz łańcuch boczny zbudowany z 3 jednostek izoprenowych. Stosowana jako dodatek do żywności o numerze E306

Witaminy K - grupa związków chemicznych, będących pochodnymi 2-metylo-1,4-naftochinonu. Organizm człowieka potrzebuje około 2 mg witaminy K na dobę. W organizmie podlega ona procesowi regeneracji w wątrobie w cyklu witaminy K. Może być również produkowana przez bakterie znajdujące się w jelicie grubym

Witamina C - organiczny związek chemiczny, pochodna glukozy o wzorze sumarycznym C6H8O6. W warunkach standardowych jest białym, krystalicznym ciałem stałym. Dobrze rozpuszcza się w wodzie, roztwór ma odczyn kwasowy.

Witamina B1 (tiamina)
Brak tej witaminy powoduje zaburzenia przemiany węglowodanowej, porażenie nerwów obwodowych, niedowłady. Dobrym źródłem witaminy są ziemniaki, wieprzowina, wątroba, nerki, orzechy brazylijskie, nasiona dyni, słonecznika i sezamu, fasola i brunatny ryż.

Witamina PP - wspólna nazwa na określenie dwóch związków: kwasu nikotynowego (czyli kwasu 3-pirydylokarboksylowego, pochodnej pirydyny) i amidu kwasu nikotynowego (nikotynamidu, niacyny). Niacyna jest znana również jako czynnik przeciwpelagryczny, stąd niekiedy nazywa się ją również witaminą PP. Może być ona, w przeciwieństwie do innych witamin z grupy B, produkowana w organizmie z podstawowego aminokwasu, tryptofanu. Są to jednak niewielkie ilości i jej najważniejszym źródłem powinno być pożywienie. Należy również pamiętać, że tryptofan należy do aminokwasów egzogennych, czyli takich, które nie mogą być syntetyzowane w organizmie, lecz muszą zostać dostarczone w pożywieniu.

2010-03-07T12:45:13+01:00
A-Dobrze wpływa na wzrok,jest ona niezbędna do prawidłowego
funkcjonowania rogówki i komórek nabłonka.

D-Nadmiar tej witaminy prowadzi do zwiększenia stężenia we
krwi wapnia, a ten z kolei do powstawania kamieni nerkowych.

E-Witamina ta ulega zniszczeniu pod wpływem ciepła, dlatego zalecane jest spożywanie żywności, która nie uległa obróbce cieplnej. Niedobór prowadzić może do tzw. hemolizy krwinek, a leczy się go za pomocą podawania witaminy E.


K-Brak w organizmie witaminy K powoduje zaburzenia krzepliwości krwi, natomiast zbyt duże jej stężenie może wystąpić tylko u osób przyjmujących ją w formie rozpuszczalnych w wodzie suplementów, a objawami mogą być żółtaczka, uszkodzenie mózgu i hemoliza krwinek czerwonych.


C-pomaga wzmocnić organizm.Jest jej dużo w cytrusach,cytrynie itp.


B- Brak tej witaminy powoduje zaburzenia przemiany węglowodanowej, porażenie nerwów obwodowych, niedowłady.

PP- Współdziała w syntezie i rozkładzie węglowodanów, kwasów tłuszczowych i aminokwasów, w przemianach metabolicznych mających na celu uwalnianie energii, uczestniczy w tworzeniu czerwonych ciałek krwi, hamuje toksyczne działanie związków chemicznych i leków, reguluje poziom cholesterolu we krwi, rozszerza naczynia krwionośne, oddziałuje korzystnie na system nerwowy i stan psychiczny, poprawia ukrwienie skóry i kondycję włosów.

pozdro ;)
2 3 2