Odpowiedzi

2010-03-07T13:22:31+01:00

Nauka w szkole elementarnej w Owczarach;
Egzaminy do szkoły gmnazjalnej w Klerykowie poprzedzone korepetycjami u nauczyciela Majewskiego;
Umieszczenie Marcina na stancji u "Starej Przepiórzycy";
Śmierć matki;
Żarliwość religijna jako forma pocieszenia po śmierci ukochanej osoby;
Uleganie wpływom rusyfikacji;
Budzenie się samodzielności myślenia-ateizm i lektura zakazanych książek;
Wstrząs psychiczny na lekcji j. polskiego podczas recytacji "Reduty Ordona";
Udział w zebraniach koła samokształceniowego na "górce" u Gontali;
Wyzyskanie pozycji ulubieńca rusyfikatorów w celu pomocy Radkowi zagrożonemu wydaleniem ze szkoły;
Zemsta na Majewskim;
Miłość do Biruty;
Matura;
. Rozpacz po wyjeżdzie Biruty w głąb Rosji;
Wsparcie ze strony Radka-symboliczny uścisk dłoni w chwili załamania Borowicza.
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-07T13:28:58+01:00
Marcin Borowicz pochodził ze szlacheckiej rodziny mieszkającej we wsi Gawronki. Nie miał rodzeństwa, dlatego był rozpieszczany przez matkę. Chłopiec był przeciętnym uczniem, przed rozpoczęciem nauki w klerykowskim gimnazjum brał korepetycje u pana Wiechowskiego. Wcześnie zmarła mu mama, co wywołało u niego duże zmiany. Stracił zapał do nauki, zaczął wagarować i ściągać. Po przyjeździe do rodzinnego domu także zastał zmiany. Gospodarstwo podupadało, a ojciec nie miał czasu dla syna. Po powrocie do szkoły Marcin i inni uczniowie zastali nowych nauczycieli, którzy jeszcze bardziej rusyfikowali młodzież. Ogromny wpływ na losy głównego bohatera wywarł nowy uczeń - Bernard Zygier, który został wydalony z warszawskiej szkoły za czytanie zakazanej lektury. Przełomowym momentem w życiu Marcina była lekcja języka polskiego, na której Bernard odważnie recytował "Redutę Ordona" Adama Mickiewicza. Wybór utworu nie był przypadkowy - to poemat antyrosyjski. Po tym zdarzeniu przebudził się u Borowicza patriotyzm. Chłopcy organizowali spotkania u Gontali w celu poznawania historii i literatury Polski.
Bohaterowie "Syzyfowych prac" tak naprawdę nie mogli w pełni cieszyć się młodością. Dojrzewali w kraju zniewolonym, ubogim, nie dającym dużych możliwości. Mimo trudności chłopcy mieli takie same potrzeby jak inni młodzi ludzie, np. Marcin i Biruta marzyli o miłości. Było to uczucie niespełnione, ponieważ, po wakacjach spędzonych w domu, Marcin dowiedział się o wyjeździe ukochanej do rodzinnej Rosji.