4. Sprawdź czy liczba 2 spełnia podaną nierówność :
a) 3x - 5 jest mniejsza lub równa do liczby 2
b) 7 - 1 i jedna czwarta x > 4
c) 0 > 2x
d) 4(x - 8)<3 - x
5. która z liczb : -2 , 3 i jedna czwarta , 10 spełnia nierówność
3x - 4 jest mniejsza lub równa do liczby 5 ?

Proszę o szybkie rozwiązanie ponieważ to zadanie muszę mieć na jutro pliss :) i z góry dziękuję :) pozdrawiam

2

Odpowiedzi

2010-03-07T13:56:34+01:00
Poprostu wszędzie podstawiasz za x liczbę 2.

a)
3*2-5≤2
6-5≤2
1≤2 prawda
b)
7 - 1 i jedna czwarta x > 4
14/4>4 fałsz

c)
0 > 2x
0>2*2 fałsz

d)
4(x - 8)<3 - x
4* (2-8) <3-2
-24 <-1 prawda

5.
która z liczb : -2 , 3 i jedna czwarta , 10 spełnia nierówność
3x - 4 jest mniejsza lub równa do liczby 5 ?

3* (-2)≤5
-10 ≤5 prawda

3* 3 i jedna czwarta ≤5
9 i trzy czwarte ≤5 fałsz

3*10-4≤5
36≤5 fałsz
Liczba -2 spełnia nierówność.
4 5 4
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-07T13:56:44+01:00
4. Sprawdź czy liczba 2 spełnia podaną nierówność :

a) 3x - 5 jest mniejsza lub równa do liczby 2

3x - 5 ≤ 2
3x ≤7//:3
x ≤ 2⅓
spr.
3x - 5 ≤ 2
2⅓ ≤ 2

To równanie nie jest prawdziwe, bo lewa strona jest większa od prawej.

b) 7 - 1 i jedna czwarta x > 4

7 - 1¼x > 4
- 1¼x > 4 - 7
- 1¼x > - 3//: 1¼
x < 2,4
spr.
7 - 1¼x > 4
4 > 4

Równianie nie jest prawidłowe, bo prawa i lewa strona sa sobie równe.

c) 0 > 2x

2x > 0//:2
x > 0
spr.
0 > 2x
0 > 0

Równanie nie jest prawidłowe, bo prawa i lewa strona są sobie równe.

d) 4(x - 8)<3 - x

4x - 32 < 3 - x
4x + x < 3 + 32
5x < 35//:5
x = 7
spr.
4(x - 8)<3 - x
-4 < - 4

To zadanie tez nie jest prawidłowe. Wyjaśnienie tak jak w powyższym przykładzie.

5. która z liczb : -2 , 3 i jedna czwarta , 10 spełnia nierówność

3x - 4 jest mniejsza lub równa do liczby 5 ?

3x - 4 ≤ 5
3x ≤ 5 + 4
3x ≤ 9//: 3
x = 3

Liczbą, która spełnia nierówność jest -2, ponieważ jest ona mniejsza od trzech, a tylko tak liczba pasuje do równania.

spr.
3 * (-2) - 4 ≤ 5
-10 ≤ 5
15 3 15