Trzy klasy szóste zbierały makulaturę od września do maja. Klasa VIc zebrała 0,75 tego, co klasa VIa, a klasa VI b zebrała 6/7 tego, co klasa VI a i VI c razem. Ile kilogramów makulatury zebrała każda klasa, jeżeli szóstoklasiści zebrali razem 780 kg makulatury?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-07T13:50:17+01:00
Trzy klasy szóste zbierały makulaturę od września do maja. Klasa VIc zebrała 0,75 tego, co klasa VIa, a klasa VI b zebrała 6/7 tego, co klasa VI a i VI c razem. Ile kilogramów makulatury zebrała każda klasa, jeżeli szóstoklasiści zebrali razem 780 kg makulatury?

c=0,75a
b=6/7(a+c)
a+b+c=780

b=6/7(a+0,75a) => b=6/7*7/4a => b=6/4a => b=1,5a

a+1,5a+0,75a=780
3,25a=780
a=240
b=1,5*240=360
c=0,75*240=180
Sprawdzenie 240+360+180=780
1 5 1
2010-03-07T15:21:55+01:00
Trzy klasy szóste zbierały makulaturę od września do maja. Klasa VIc zebrała 0,75 tego, co klasa VIa, a klasa VI b zebrała 6/7 tego, co klasa VI a i VI c razem. Ile kilogramów makulatury zebrała każda klasa, jeżeli szóstoklasiści zebrali razem 780 kg makulatury?

a- klasa VIa
b- klasa VIb
c- klasa VIc

c = 0,75a
b = 6/7* ( a+c)
a+b+c=780

c = 0,75a - nic tu nie zrobiłam
b = 6/7*(a + 0,75a) - podstawiłam za c
a + b + 0,75a = 780- podstawiłam za c


c = 0,75a
b = 6/7 * 1,75a - obliczyłam nawias
a + b + 0,75a = 780

c = 0,75a
b = 1,5a - obliczyłam mnożenie
a + 1,5a + 0,75a = 780- podstawiłam za b

c = 0,75a
b = 1,5a
3,25a = 780 /:3,25- dodałam do siebie a. dzielimy obustronnie przez 3,25

c = 0,75a
b = 1,5a
a = 240

c = 0,75 * 240
b = 1,5 * 240
a = 240

c = 180
b = 360
a = 240

ODP. KLASA VIa ZEBRAŁA 240kg MAKULATURY, KLASA VIb ZEBRAŁA 360kg, A KLASA VIc ZEBRAŁA 180kg MAKULATURY!


POZDRAWIAM :))