To przez równania:
1.
-Dziadku ile masz lat?
-Jestem od 10 lat starszy od cioci Asi, a o 20 lat młodszy od stryjenki Michasi
-A ciocia Asia ile ma lat?
-Jest 2 razy starsza od Jurka.
-A ile lat ma stryjenka Michasia?
-Jest 3 razy starsza od Jurka
-A Jurek ile ma lat?
-To już oblicz sobie sama.

Ile lat ma Jurek? Ile lat ma dziadek?

2.Krzyś postanowił, że będzie czytał po 40 stron ksiązki dziennie. Niestety, czytał tylko 30 stron dziennie i przeczytanie całej książki zabrakło mu 3 dni więcej , niż planował . W ciągu ilu dni Krzyś przeczytał całą książkę? Ile stron liczyła owa lektura?

3

Odpowiedzi

2010-03-07T15:19:46+01:00
D - ilość dni planowanych d+3 - liczba dni przeznaczonych na przeczytanie 40d = 30(d+3) 40d = 30d+90 10d = 90 d = 9 9 - ilość dni planowanych na przeczytanie 9+3 = 12 - ilość dni przeznaczonych na przeczytanie 12*30=360 - ilość stron książki .
1 3 1
2010-03-07T15:20:20+01:00
X - wiek dziadka
x - 10 - wiek cioci Asi
x + 20 - wiek stryjenki Michasi
y - wiek Jurka


x - 10 = 2y / *(-3)
x + 20 = 3y /*2

-3x +30 = -6y
2x +40 =6y

-x + 70 = 0

-x = -70 -----------> x=70

x-10=2y -------------> y=30

Odp. Jurek ma 30 lat a dziadek ma 70 lat

2.
d - ilość dni planowanych
d+3 - liczba dni przeznaczonych na przeczytanie
40d = 30(d+3)
40d = 30d+90
10d = 90 d = 9 9 -ilość dni planowanych na przeczytanie
9+3 = 12 - ilość dni przeznaczonych na przeczytanie
12*30=360 - ilość stron książki.

LICZĘ NA NAJLEPSZY
1 3 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-07T15:35:45+01:00
Zad.1
x - wiek Jurka
3x - ciocia Michasia
2x - ciocia Asia
2x+10 lub 3x-20 - wiek dziadka

2x+10=3x-20
10+20=3x-2x
30=x
2*30+10=60+10=70
Odp. Jurek ma 30 lat, a dziadek 70.

zad.2
40 - x dni
30 - x+3 dni

40*x=30(x+3)
40x=30x+90
10x=90
x=9 - miał przeczytać w 9 dni
9+3=12 - w tyle dni przeczytał

12*30=360 - ilość stron

Odp. Krzyś przeczytał całą książkę w 12 dni. Lektura liczyła 360 stron.
1 5 1