Jak się robi krzyżówki genetyczne?

Np. Czerwona krowa pokryta czarnym buhajem urodziła w dwóch kolejnych latach: w pierwszym roku cielę czarne, ale w kolejnym roku czerwone. Czy oba cielęta pochodziły od jednego ojca?
Czarna barwa sierści u bydła - gen (A), czerwona - gen (a).

Pilnie proszę o pomoc

3

Odpowiedzi

2010-03-07T18:25:18+01:00
P aa x Aa
a;a;A;a

F1
( w zalaczniku)


tak jesli ojciec byl heterozygota.
2 2 2
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-07T18:30:33+01:00
Np. Czerwona krowa pokryta czarnym buhajem urodziła w dwóch kolejnych latach: w pierwszym roku cielę czarne, ale w kolejnym roku czerwone. Czy oba cielęta pochodziły od jednego ojca?
Czarna barwa sierści u bydła - gen (A), czerwona - gen (a).

malymi literami oznacza sie cechy recesywne(czyli te "słabsze" ktorych obecnosci nie widac gdy jest gen dominujacy oznaczany duzą litera tak jakby "silniejszy") twoim genem silnieszym w tym przypadku jest kolor czartny oznaczany jako A. genem slabszym jest kolor czerwony ozanczany jako a. Wiadomo że krowa jest czerwona- w takim razie nie posu=iada gezu silniejszego(gdyby miala gen silniejszy "zakryłby" on barwe czerona) wiec z tego wynika ze ma ona genotyp aa. wiec w toku tworzenia gamet swojemu potomstwu moze przekazac jedynie gen a.
Teraz tak: wiadomo ze raz urodzila czerwone dziecko . Wiec z tego wynika ze ojciec dal dziecku rowniez a (gen slabszy barwa czerwona) z tym samym ojcem dala rowniez dziecko czarne wiec ciele musoialo miec obecny gen dominujacy A (gen silniejszy) Matka miala jedynie aa wiec A musialo pochodzic od ojca.

z tego wiadomo ze ojciec w swoim genotypie ma a oraz A bo dal dziecko czerwone i czarne a krowa miala jedynie aa.

mam nadzoeje ze troche rozjasnilam jak masz jakies pytania to pisz chetnie wytlumacze :) choc tlumaczenie genetyki jest dosc trudne bo na prawde trzeba nad tym przysiacs na poczatku ale jak opanujesz dobrze podstawy to nie bedzie problemu :)

pozdrwiam:)

mam nadzieje ze potrafisz robic krzyzowki genetyczne jesli masz ustalone genotypy
jesli nie to pisz :)
6 3 6
2010-03-07T21:50:36+01:00
Gen czarwony a jest recesywny więc krowa czerwona musiała mieć aa

najpierw urodziła ciele czarne ktore moglo miec Aa lub AA bo kolor czarny jest dominujący

jesli ojciec byl czarny jednak byl heterozygotą Aa to mogla urodzić najpierw ciele czarne

aa x Aa
i z tego moglo wyjsc Aa

a potem czerwone

aa x Aa
i moglo tez z tego wyjść aa

więc mogły pochodzic od jednego ojca jesli byl on heterozygota
3 2 3