Mamy rozlać 60 litrów miodu do słoików 1 litrowych i półlitrowych. Oblicz, ile większych i ile mniejszych słoików powinniśmy przygotować aby po rozlaniu miodu :
a) słoików pół litrowych było 3 razy tyle co słoików 1-litrowych.
b) słoików 1-litrowych było o 9 mniej niż półlitrowych.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-03-08T09:09:57+01:00
A)
x - liczba słoików małych i dużych
x+0,5x = 60
1,5= 60 |:1,5
x =40
Powinniśmy przygotować 40 ½l słoików i 40 1 litrowych.
b)
3×0,5x+ x = 60
1,5x +x = 60
2,5x = 60 |:2,5
x = 24
3×24 = 72
Powinniśmy przygotować 24 1 litrowych słoików oraz 72 ½ litrowych.
c)
x+0,5x-9= 60+9
1,5x = 60+9
1,5x =69 |:1,5
x = 46
46+9 = 55
Powinniśmy przygotować 46 1 litrowych słoików oraz 55 ½ litrowych.
2010-03-08T09:29:05+01:00
X - słoiki litrowe
y - słoiki półlitrowe
y=1\2x
a)
x +3y = 60
x +3(1\2x)=60
x + 1,5x = 60
2,5x=60
x=24 - słoiki litrowe
3*24=72 - słoiki półlitrowe


b) słoików półlitrowych jest więcej 9sz co daje 4,5 litra czyli
x+1\2x = 4,5 =60
1,5x = 55,5
x=37 - słoiki litrowe
37 + 9=46 słoiki półlitrowe