Zadanie na poziomie 1 klasy gimnazjum


Cenę garsonki przed sezonem podniesiono o 20%, a po kilku miesiącach obniżono o 10% i można było ją kupić za 270zł. Ile kosztowała ta garsonka na początku?

Odpowiedź jest 250zł lecz nie wiem jak do tego dojść proszę o dokładne rozwiązania (dane, każde wykonane działanie) dzięki za pomoc

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-10-21T21:42:50+02:00
x - cena początkowa garsonki
x+20%*x=x+(20/100)*x=x+(2/10)*x=x+0,2*x=1x+0,2*x=1,2*x=1,2x - cena garsonki przed sezonem
1,2x-10%*(1,2x)=1,2x-(10/100)*(1,2x)=1,2x-0,1*1,2x=1,2x-0,12x=1,08x - cena garsonki po obniżce
1,08x=270 /:1,08
x=270:1,08
x=27000:108
x=250 zł

Na samym początku garsonka kosztowała 250 zł :)
2009-10-21T22:11:25+02:00
OBLICZAM CENE PRZED OBNIŻKA
270 cena końcowa obnizona o 10% więc stanowi 90% ceny a więc
270>90%
x>100%

x=(270*100)\90=300
300- cena przed obniżkaale po pierwszej podwyzce( mam nadzieje że na razie kumasz)

OBLICZAM CENE PRZED PODWYZKA CZYLI CENE POCZĄTKOWĄ
300 cena po podwyżce 20% czyli stanowi 120% ceny pierwotnej więc
300>120%
x>100%

x=(300*100)\120=250

to wszsystko wzieło sie z proporcji.