Układ współczulny i przywspółczulny znajdują się w stanie pewnego napięcia i równowagi, która może być zaburzona różnymi czynnikami. Określ, który z układów dominuje w czasie odpoczynku, a który w stanie napięcia emocjonalnego. Opisz efekty działania w stanie odpoczynku i zagrożenia.

Prosze o szybką odpowiedź, dziękuję ;)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-07T20:08:15+01:00
Układ współczulny:ten układ odgrywa pierwszoplanową rolę w sytuacjach stresowych,w okolicznościach wywołujących napięcie emocjonalne.
układ przywspółczulny:wywołuje obniżenie się temperatury ciała i zwalnianie akcji serca.Aktywność układu przywspółczulnego przeważa podczas snu ,odpoczynku i psychicznego odprężenia,co umożliwia odtworzenie rezerw energetycznych organizmu.
1 5 1
2010-03-07T20:16:11+01:00
Za odpoczynek odpowiada układ przywspółczulny, jego pobudzenie objawia się:
- zmniejszeniem częstości pracy serca
- skurczem oskrzeli
- skurczem mięśni gładkich przewodu pokarmowego
- rozkurczem zwieraczy (ułatwia wypróżnianie)
- zwężenie źrenicy
- zwiększone wydzielanie gruczołów, np łzowych
- zwiększone wydzielanie soków w żołądku - lepsze trawienie
- wydzielanie śliny - ślina wodnista

układ współczony,układ walki:
- szybsza praca serca (szybsze bicie serca)
- rozszerzenie oskrzeli
- zmniejszenie perystaltyki jelit, utrudnione trwienie
- rozszerzenie źrenicy
- zwiększenie wydzielania potu
- zwiększenie wydzielania śliny - ślina gęsta
4 5 4