Interpretacja( do 10 zdań) wiersza Czesława Miłosza ,,Piosenka o końcu świata''

W dzień końca świata
Pszczoła krąży nad kwiatem nasturcji,
Rybak naprawia błyszczącą sieć.
Skaczą w morzu wesołe delfiny,
Młode wróble czepiają się rynny
I wąż ma złotą skórę, jak powinien mieć.

W dzień końca świata
Kobiety idą polem pod parasolkami,
Pijak zasypia na brzegu trawnika,
Nawołują na ulicy sprzedawcy warzywa
I łódka z żółtym żaglem do wyspy podpływa,
Dźwięk skrzypiec w powietrzu trwa
I noc gwiaździstą odmyka.

A którzy czekali błyskawic i gromów,
Są zawiedzeni.
A którzy czekali znaków i archanielskich trąb,
Nie wierzą, że staje się już.
Dopóki słońce i księżyc są w górze,
Dopóki trzmiel nawiedza różę,
Dopóki dzieci różowe się rodzą,
Nikt nie wierzy, że staje się już.

Tylko siwy staruszek, który byłby prorokiem,
Ale nie jest prorokiem, bo ma inne zajęcie,
Powiada przewiązując pomidory:
Innego końca świata nie będzie,
Innego końca świata nie będzie.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-07T20:41:04+01:00
Autor ukazał w nim wizję końca świata. Utwór przywołuje na myśl "Apokalipsę św. Jana" z katastroficzną zapowiedzią Sądu Ostatecznego. Ukazany w wierszu koniec świata jest zwyczajny, nie zapowiadają go żadne znaki ani kataklizmy.
Świat przyrody jest spokojny, radosny, ludzie zajmują się swoimi codziennymi sprawami, pracą.
Nic nie zapowiada zbliżającego się końca.
Ludzie wychowani w tradycji kultury chrześcijańskiej spodziewają się katastroficznego końca świata, zapowiedzianego biblijnymi znakami. Nie mogą uwierzyć, że może nadejść niepostrzeżenie.
Jedynie staruszek, który podwiązuje pomidory w swoim ogródku, rozumie, że nie będzie innego końca świata.
2010-04-05T18:07:11+02:00
Wiersz ten, jes przeciwieństwem hucznej apokalipsy. Zero efektów specjalnych, brak uwagi. Nikt go nie zauważa...
Wiersz można kojażyć również ze śmiercią - osobistym, maleńkim końcem świata, albo chociaż cząstką końca ogółu... jak kto woli, nie?Beztroskie życie nie zwraca uwagi, nawet nie wie że to już. A to koniec świata...