Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-07T21:17:22+01:00
Rubin - lasery, mechanika precyzyjna (np. zegarki)
diamenty - cięcie szkła, cięcie betonu (tarcze diamentowe)
39 4 39
2010-03-07T21:17:42+01:00
RUBIN -Jeden z najcenniejszych kamieni szlachetnych – stosowany w jubilerstwie. -Szczególnie poszukiwane są kamienie wykazujące asteryzm, powodowany igiełkowatymi wrostkami rutylu, które są niesłychanie rzadkie. -Najbardziej znany okaz Gwiazda Północy – 116 ct – Muzeum Historii Naturalnej (USA). -Do wyjątkowych rzadkości należą również kamienie wykazujące efekt kociego oka. -Najbardziej poszukiwane są kryształy o barwie czerwonej z delikatnym niebieskim odcieniem (tzw. „czerwień krwi gołębiej”). -Konkurentem jubilerów jest technika – zastosowano je do produkcji łożysk zegarkowych (XVIII w. John Harrison), mechanice precyzyjnej elektronice i automatyce oraz jako element laserów rubinowych. -Wykorzystuje się je do produkcji przyrządów pokładowych statków i samolotów, narzędzi ogniotrwałych -w technice komputerowej
DIAMENTY -Jest stosowany przy produkcji materiałów ściernych (diamenty syntetyczne) i narzędzi tnących i skrawających, -jako elementy w aparaturze naukowej i medycznej, -detektory cząstek elementarnych, dozymetry -do wyrobu filier (wkładek kalibracyjnych - narzynek), do ciągadeł drutów i włókien sztucznych -do wyrobu twardościomierzy i igieł fonograficznych -do wyrobu drogocennej biżuterii -w jubilerstwie - odpowiednio oszlifowane diamenty noszą nazwę brylantu. -Diamenty są uważane za najcenniejszy minerał, cechy kamieni jubilerskich ma zaledwie 10–20% wszystkich wydobywanych diamentów. do wyrobu past termoprzewodzących (diamenty syntetyczne)
33 3 33