Odpowiedzi

2009-04-17T22:08:11+02:00
Pytanie 1.
Linie kolejowe w Szczecinie

numeracja linii wg wykazu linii kolejowych PKP D29, podano tylko istniejące linie kolejowe

273 Wrocław Główny - Głogów - Zielona Góra - Kostrzyn - Gryfino - Szczecin Główny (przez Sz. Klucz, Sz. Podjuchy, SPA, SPB, Sz. Port Centralny), dł. 356,2 km, trasa zw. "Nadodrzanką", w SRJP tabela 366 (Sz. Główny-Kostrzyn) oraz dalej 355 i 265.
351 Poznań Główny - Szamotuły - Krzyż - Choszczno - Stargard Szczeciński - Szczecin Główny (przez Sz. Zdunowo, SDA, Sz. Dąbie, Sz. Zdroje, Regalica, Dziewoklicz, Sz. Wstowo), dł. 213,5 km, w SRJP tabela 360 (od Stargardu Sz. także 361).
401 Szczecin Dąbie - Goleniów - Wysoka Kamieńska - Świnoujście Port (przez SDC, Sz. Załom), dł. 100,7 km, w SRJP tabela 370 (od Sz. Głównego).
408 Szczecin Główny - Granica Państwa (kier. Grambow - Pasewalk - Hamburg, przez Szczecin Gumieńce), dł. 13,1 km, w SRJP tabela 369.
409 Szczecin Gumieńce - Granica Państwa (kier. Tantow - Angermünde - Berlin), dł. 9,9 km, w SRJP tabela 368 (od Sz. Głównego)
428 Szczecin Dąbie - Szczecin Podjuchy (przez Sz. Zdroje), dł. 7,0 km.
433 Szczecin Główny - Szczecin Gumieńce (przez SG11, Sz. Wzgórze Hetmańskie), dł. 3,1 km.
857 SDA - SDC, dł. 2,3 km.
E30: granica z Niemcami – Legnica – Wrocław – Katowice – Kraków – granica z Ukrainą;
E20: granica z Niemcami – Poznań – Warszawa – granica z Białorusią;
E65: granica z Czechami – Katowice – Warszawa – Gdynia.
całkowita długość linii kolejowych: 23 852 km (2004)

pyt. 2

Linia kolejowa nr 131 – tzw. magistrala węglowa, linia kolejowa w Polsce łącząca Górnośląski i Częstochowski Okręg Przemysłowy oraz Rybnicki Okręg Węglowy z Tczewem i przy pomocy linii odgałęźnych z Portem Gdańsk i Portem Gdynia.

Magistrala Węglowa zaczyna bieg w stacji Chorzów Batory, a kończy w stacji Tczew i ma długość 492 km. Została zbudowana w latach 1928 - 1933, przez Francusko-Polskie Towarzystwo Kolejowe (FPTK), w celu ominięcia ówczesnego terytorium niemieckiego dla transportu węgla do portów bałtyckich. FPTK zarządzało magistralą na odcinku Herby Nowe – Gdynia.

Istnieje również mniejsza magistrala węglowa łącząca Gliwice z Lublińcem, w latach siedemdziesiątych jeździły po niej pociągi pasażerskie.

Najważniejsze węzły i stacje pośrednie to: Bytom, Tarnowskie Góry, Herby Nowe, Chorzew Siemkowice, Zduńska Wola Karsznice, Ponętów, Inowrocław, Bydgoszcz Wschód.