Odpowiedzi

2010-03-08T14:47:48+01:00
Mama Basi potrzebuje 60 g 15% syropu. Ma jednak tylko syrop 25% i 10%. Ile gramów każdego z tych syropów powinna zamieszać?

Pomyliłaś cos bo przecież ma on syrop 15 % więc nic nie musi mieszac.

A zapamiętaj, że nowy roztwór po zmieszaniu jest zawsze o stężeniu pomiędzy dwoma zmieszanyli

WIDZĘ,ŻE EDYTOWAŁAŚ I POPRAWIŁAŚ NA @%%.
OK

najprościej to obliczyć licząc stosunek wagowy tych roztworów , które zmieszmy względem tego co mamy otrzymeć

25%-15%=10%
15%-10%=5%
widać, że należy zmieszać je w stosunku 2:1
czili 60 g:3=20g

20g 25%towego i 40g 10%towego trzeba zmieszać.
2 3 2
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-08T14:51:37+01:00
Ms=Cp*mr
ms=15%*60=9g - masa substancji potrzebnej.
x - masa substancji syropu 25%-ego
y -masa substancji syropu 10%-ego
mr=ms/Cp
x+y=9g
x/25%+y/10%=60 |*100%

x+y=9 |*4
4x+10y=60

4x+4y=36
4x+10y=60 (układ równań - odejmowanie)

6y=24 |:6
y=4g
x=5g

mr₁=5/0,25=20g - masa syropu 25%-ego
mr₂=4/0,1=40g - masa syropu 10%-ego

Odp. Powinna zamieszać 20g syropu 25%-ego i 40g syropu 10%-ego.
1 5 1
2010-03-08T14:53:14+01:00
Stężenie procentowe to stosunek masy czystego składnika do masy roztworu.
c = m(s) / m(r)
x = masa syropu 25%
y = masa syropu 10%

Z tych dwóch syropów możemy otrzymać potrzebny, bo
10% < 15% < 25%
Syrop 25% zawiera 0,25x czystego syropu
Syrop 10% zawiera 0,10y czystego syropu
Syrop 15% zawiera 0,15(x+y)=0,15*60=9 g czystego syropu
x + y = 60

0,25x + 0,10y = 9
25x + 10y = 900
Wstawiamy z pierwszego równania y = 60 - x do drugiego
25x + 10(60 - x)= 900
15x = 300
x = 20
y = 60 - 20 = 40

Odp. 20g 25% i 40g 10%