Dziadek Stefan zbierał kiedyś znaczki pocztowe. Dzisiaj znaczki zbiera jego wnuk Jacek. Gdyby dziadek oddał Jackowi 150 znaczków, to obaj mieliby ich tyle samo. Gdyby zaś oddał Jackowi trzy czwarte swojej kolekcji, to zostałoby mu tyle znaczków, ile Jacek ma teraz. Ile znaczków ma dziadek Stefan, a ile Jacek?

Proszę o rozwiązanie łącznie z napisaniem danych :)
Dam NAJ :)

2

Odpowiedzi

2010-03-08T15:49:04+01:00
Dziadek Stefan zbierał kiedyś znaczki pocztowe. Dzisiaj znaczki zbiera jego wnuk Jacek. Gdyby dziadek oddał Jackowi 150 znaczków, to obaj mieliby ich tyle samo. Gdyby zaś oddał Jackowi trzy czwarte swojej kolekcji, to zostałoby mu tyle znaczków ile Jacek ma teraz. Ile znaczków ma dziadek Stefan, a ile Jacek?

x- ilość znaczków Jacka
y-ilość znaczków dziadka

y-150=x+150
y-3/4y=x

1/4y=x
y-150=1/4y+150

1/4y=x
y-1/4y=300

1/4y=x
3/4y=300

1/4y=x
y=400

x=100

Diadek ma 400 znaczków a wnuk 100.
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-08T15:50:04+01:00
X- ilość znaczków Jacka
y-ilość znaczków dziadka

y-150=x+150
y-3/4y=x

1/4y=x
y-150=1/4y+150

1/4y=x
y-1/4y=300

1/4y=x
3/4y=300

1/4y=x
y=400

x=100

Odp.Dziadek ma 400 znaczków a wnuk 100.