Klasa 2 gimnazjum wyd operon
ćw 2 str 44
ćw 3 str 45
TEMAT : OŚWIECENIE W RZECZPOSPOLITEJ
ćw 1
Prze każdym za stwierdzeń dopisz właściwe nazwiska
a)Utworzył Collegium Nobilium..........................
b)Ufundowali pierwszą w Rzeczpospolitej bibliotekę publiczną...................
c)Pierwszy durektor polskiego Teatru Narodowego....................
d) Napisał "Powrót posła"

ćw 2 Rozpoznaj styl architektoniczny, w jakim zbudowano ukazany na rycinie gmach Świętyni Diany w Łazienkach Królewskich w Warszawie i napisz, co na to wskazuje.
ćw 3
Wyjaśnij na czym polegało wychowanie patriotyczne i obywatelskie młodzierzy w czasach Stanisława Augusta Poniatowskiego. Jakie dostrzegasz podobieństwa lub różnice z wychowaniem w czasach współczesnych - wymień je.

ćw 4
Oceń rolę króla Stanisława Augusta w rozwoju polskiej kultury Uzasadnij swoją opinię odwołując się do konkretnych przykładów.

2

Odpowiedzi

2010-03-08T16:30:09+01:00
Ćw 1
Prze każdym za stwierdzeń dopisz właściwe nazwiska
a)Utworzył Collegium Nobilium - Stanisław Konarski
b)Ufundowali pierwszą w Rzeczpospolitej bibliotekę publiczną - Andrzej i Józef Załuski
c)Pierwszy durektor polskiego Teatru Narodowego - Franciszek Bohomolec
d) Napisał "Powrót posła" - Julian Ursyn Niemcewicz
22 3 22
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-08T16:33:18+01:00
Prze każdym za stwierdzeń dopisz właściwe nazwiska
a)Utworzył Collegium Nobilium....Stanisław Konarski......................
b)Ufundowali pierwszą w Rzeczpospolitej bibliotekę publiczną......Załuscy.............
c)Pierwszy durektor polskiego Teatru Narodowego.....Wojciech Bogusławski...............
d) Napisał "Powrót posła"- Julian Ursyn Niemcewicz
Ćw.2
Jest to styl klasycystyczny, z racji nawiązania w dużym stopniu do antyku, a więc tympanon, czy kolumny.
Ćw.4
Miał on duży wpływ na naszą kulturę-był typowym człowiekiem oświecenia. Odnowił on Warszawę, dzięki niemu stała się jedną z najlepiej odwiedzanych stolic na świecie np. wybrukował tam drogi.
Był inicjatorem utworzenia Szkoły Rycerskiej oraz Collegium Nobilum. Był koneserem i mecenasem sztuki, o czym świadczą jego artystyczne upodobania oraz wiedza. Był organizatorem obiadów czwartkowych
36 4 36