Odpowiedzi

2010-03-08T17:12:11+01:00
Ksiądz Bronisław Komorowski (ur. 25 maja 1889 w Barłożnie, zm. 22 marca 1940 w Stutthof) – błogosławiony Kościoła katolickiego, polski duchowny katolicki
Patron Oddziału Akcji Katolickiej przy Parafii Św. Stanisława Bpa Męczennika w Gdańsku-Wrzeszczu, Szkoły Podstawowej nr 49 w Gdańsku
Data beatyfikacji 13 czerwca 1999 Warszawa przez Jana Pawła II

Ks. Bronisław Komorowski, jako pierwszy duszpasterz polskich studentów Politechniki Gdańskiej, niejednokrotnie stawał w obronie prześladowanych młodych Polaków studiujących w Gdańsku.

Został aresztowany, pobity i uwięziony w Gdańsku w Victoriaschule; wkrótce Niemcy osadzili go w obozie koncentracyjnym w Stutthofie. Został zamordowany wraz z kilkudziesięcioma działaczami polskimi w Wielki Piątek 22 marca 1940 w lasach koło obozu.
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-08T17:15:05+01:00
Jerzy Popiełuszko
ur. 14 września 1947, zm. 19 października 1984
Polski ksiądz, kapłan "Solidarności" zamordowany przez funkcjonariuszy Służby Bezpieczeństwa.19 października 1984 r. ks. Popiełuszko został zaproszony do parafii pw. Świętych Polskich Braci Męczenników w Bydgoszczy.W tym samym dniu, wracając do Warszawy, na drodze do Torunia, niedaleko miejscowości Górsk, Jerzy Popiełuszko wraz ze swoim kierowcą Waldemarem Chrostowskim zostali uprowadzeni przez funkcjonariuszy Samodzielnej Grupy "D" Departamentu IV MSW w mundurach funkcjonariuszy Wydziału Ruchu Drogowego MO (Chrostowskiemu udało się uciec z kabiny samochodu, Popiełuszkę skrępowano i przewożono w bagażniku).30 października z zalewu na Wiśle koło Włocławka wyłowiono jego zwłoki. W czasie sekcji wykazano ślady torturowania.