Jan Kochanowski

O żywocie ludzkim

"Fraszki to wszystko, cokolwiek myślemy
Fraszki to wszystko, cokolwiek czyniemy;
Nie masz na świecie żadnej pewnej rzeczy,
Próżno tu człowiek ma co mieć na pieczy.
Zacność, uroda, moc, pieniądze, sława;
Wszystko to minie jako polna trawa;
Najśmiawszy się nam i naszym porządkom,
Wemkną nam w meszek, jako czynią łąkom."

A tu są pytania do tego tekstu:
1) Wyjaśnij, w jakim znaczeniu występuje w utworze FRASZKA. Co zostało w ten sposób określone?
2)Kim jest osoba mówiąca w wierszu? Scharakteryzuj jej nastawienie do świata.

Prosze jak najszybciej mi to napisać błagam Was!!:) Za najlepsze i najszybsze daje maxx;**

3

Odpowiedzi

2010-03-08T17:17:21+01:00
Fraszka "o żywocie ludzkim"
ad1."zacność ,uroda,moc,pieniądze,,słowa-wszystko to minie jako polna trawa"
ad2.Poeta (Jan Kochanowski)jako obserwator życia zarazem obdarzony wyjątkowym poczuciem humoru potrafił wychwycić słabostki ludzkie i zręcznie je ubrać w słowa,pisząc fraszki.
7 3 7
2010-03-08T17:19:38+01:00
Fraszka, to coś łatwego, błahego , drobiazg , błachostka.
Podmiot liryczny jest zbiorowy, uważa, że wszystko cokolwiek myśli i robi jest błahe, nic nie znaczy.

Ludzkie życie jest niepewne, przypadkowe ; nie można w nim na coś bezwzględnie liczyć, pewna w życiu jest tylko śmierć.
Ludzka egzystencja jest tragiczna.
Wszystko przemija, jest ulotne, jest marnością, jest vanitas.
3 3 3
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-08T17:20:22+01:00
1. W ten sposób poeta nazywa wszystkie ludzkie myśli i poczynania stwierdzajac ze są one nie trwałe przemijające nic nie znaczące wobec jednej pewnej i stałej rzeczy śmierci.
2. Osoba mówiaca w wierszu jest nastawiona do zycia raczej w sposób pesymistyczny . Opowiada o tym ze człowiek czesto stawia na pierwszym miejscu urode uczciwosc pieniadze sławe i siłe


14 3 14