Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-08T17:23:27+01:00
Onferencja poczdamska (17 lipca 1945 – 2 sierpnia 1945 w Poczdamie) – spotkanie przywódców koalicji antyhitlerowskiej (tzw. wielkiej trójki): prezydenta USA Harry'ego Trumana (który zastąpił zmarłego w kwietniu tego roku Franklina Delano Roosevelta), premiera Wielkiej Brytanii Winstona Churchilla, którego w trakcie konferencji zastąpił od 28 lipca nowy premier tego państwa Clement Attlee, i sekretarza generalnego Związku Radzieckiego Józefa Stalina.

Była to ostatnia z trzech konferencji wielkiej trójki, miała miejsce po konferencji teherańskiej (28 listopada – 1 grudnia 1943) i konferencji jałtańskiej (4-11 lutego 1945).

Postanowienia

* odpowiedzialnością za II wojnę światową, na wniosek Stalina obarczone zostały Niemcy hitlerowskie, nie wspomniano nic o odpowiedzialności ZSRR za ten fakt
* demilitaryzacja, denazyfikacja, demokratyzacja oraz dekartelizacja Niemiec
* odszkodowania dla państw poszkodowanych, wypłacane przez Niemcy
* wschodnia granica Polski nie została ustalona, przemilczano pakt Ribbentrop-Mołotow, aby nie drażnić Stalina i ZSRR
* 15% reparacji wojennych przyznanych ZSRR miała otrzymać Polska ale nie otrzymała ich. Celem konferencji było ustalenie trybu likwidacji skutków II wojny światowej, losów Niemiec, opracowanie traktatów pokojowych i zasad organizacji powojennego świata

Konferencja poczdamska ustaliła ukaranie zbrodniarzy hitlerowskich (tzw. proces norymberski), zbrodni radzieckich postanowiono nie poruszać, przyjęła radziecki program w kwestiach wschodniej granicy Niemiec.

Na samej konferencji poczdamskiej, stronę Polską reprezentowali Bolesław Bierut, Edward Osóbka-Morawski, Stanisław Grabski, Stanisław Mikołajczyk, Wincenty Rzymowski, oraz Michał Rola-Żymierski sługusy i marionetki Stalina [ z wyłączeniem Mikołajczyka] którzy bez wahania przyjęli decyzję Stalina o zaborze polskich ziem wschodnich na mocy paktu Ribbentrop-Mołotow i paktu Hitler-Stalin.
4 3 4
2010-03-08T17:26:26+01:00
Konferencja Poczdamska
Spotkanie tzw. Wielkiej Trójki prezydenta USA Harry'ego Trumana, premiera Wielkiej Brytanii Winstona Churchilla, premiera Związku Radzieckiego Józefa Stalina. od 17 lipca 1945 do 2 sierpnia 1945 w Poczdamie. Cele:
- likwidacja skutków II wojny światowej
- los Niemiec
- opracowanie traktatów pokojowych
- zasady organizacji powojennego świata.
Postanowienia:
- winą za II wojnę światową obarczone zostały Niemcy hitlerowskie
- demilitaryzacja, denazyfikacja, demokratyzacja, decentralizacja oraz dekartelizacja Niemiec
- odszkodowania dla państw poszkodowanych, wypłacane przez Niemcy
- 15% reparacji wojennych przyznanych ZSRR miała otrzymać Polska
4 5 4