Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-08T17:59:41+01:00
Styl romanski
Rozwija sie w XI-XIII w. Poczatkowo istnieje na poludniu Francji, potem rozprzestrzenia sie na cala sredniowieczna Europe.
Cechy charakterystyczne:
- Budowle wznoszono z regularnych ciosow kamiennych. Na kamieniu robiono 4 ciosy, symbolizujace 4 cnoty sredniowiecznego czlowieka;
- W budowlach stosowano sklepienia kolebkowe i krzyzowe;
- Mury, aby mogly utrzymac ciezar kamiennych sklepien, podtrzymywano odciazajacymi lukami;
- okna musialy byc male i waskie, bye nie oslabic muru, wienczono je polokraglym lukiem;
- we wnetrzach panowal mrok (male okna nie przpuszczaly wiele swiatla)
- budowle wewnatrz przyozdabiano skromnie z wyjatkiem kapiteli - ozdobnych rzezb, wienczacych kolumne i portali- wejsc do swiatyn
- najwieksze znaczenie mialy budowle sakralne; te zazwyczaj mialy 3 lub 5 naw; czesto mialy takze nawy poprzeczne, tak, ze calosc miala ksztaklt krzyza; w malych kosciolach wieza wznosila sie nad wejsciem glownym, wieksze mialy zazwyczaj 2 wieze, ustawione po dwoch stronach wejscia glownego; najwieksze koscioly posiadaly 3 portale wejsciowe, z jednym wiekszym od pozostalych;
- rzezba w tym stylu jest kamienna, zalezna od architektury, pelni funkcje zdobnicze, wymiary postaci sa nieproporcjonalne
- malarstwo rowniez jest zalezne od architektury, pokrywa wolne przestrzenie i sklepienie.
ZABYTKI:
Kosciol sw. Andrzeja w Krakowie
Katedra w Płocku i w Poznaniu
Kolegiat sw. marcina w Opatowie
Kolegiat w Krusznicy
Kosciol w Tumie
Kosciol w Strzelmie
Drzwi Gnieznienskie


Styl gotycki
gotyk - nazwa wprowadzona przez Georga Basali, ktory uwazal styl za prymitywny, dziwny, podobny do stylu Gtów;

Styl w architekturze i sztukach plastycznych dojrzalego i poznego sredniowiecza, uksztaltowany we Francji w XII w.; zwiazny z kultura rycerska i mieszczanska, a potem takze z dworska. Dzieli sie na 3 glowne okresy:
- gotyk wczesny
- gotyk dojrzaly
- gotyk pozny

Charakterystyczne cechy epoki:
-wprowadzono ostry luk
-sklepienia znajdowaly sie na skrzyzowaniu ostrolukow
-przez zestawienie takiej techniki mozna bylo budowac ogromne budowle pelne swiatla i lekkosci
-powstawaly ogromne okna wypelnione witrazami oraz przepiekne rozety (male, okragle witraze)
- w budownictwie zaczeto stosowac cegle
-w malarstwie zaczal rozwijac sie i dominowac realistyczny obraz natury i czlowieka; zmniejsa sie znaczenie malowidel sciennych
-powstal portret, zapoczatkowany w rzezbie, rozwinelo sie amlarstwo miniaturkowe
-nadal dominuje tematyka biblijna

Zabytki:
Barbakan w Krakowie
Brama florianska
Ratusz w Toruniu
Kosciol sw. Jakuba w Toruniu
Katedra na Wawelu
budynek Oxfordu
Katedra Notre Dame
Zamek krzyzacki w Malborku
10 3 10
2010-03-08T17:59:42+01:00
Generalnie rzecz ujmując oba style można łatwo rozróżnić. Styl gotycki charakteryzował się geometryczną budową dzieł architektonicznych. Budynki posiadały grube ściany z małymi okienkami, brak było ozdób. Działo sie tak ze względu na charakter budowli tego okresu: miały one spełniać rolę obronne nie zaś zachwycać swoim pięknem. Inaczej sie sprawa ma w przypadku budynków w stylu romańskim. Te rozpoznasz po witrażasz, rozetach, bogatych iglicach i innych tego typu upiększeniach.
9 3 9
2010-03-08T18:10:34+01:00
W stylu gotyckim powstawały małe budowle. W Budynkach znajdowały się małe okienka przez które dostawało się słonce aby oświetlić małe pomieszczenia .
W stylu romańskim wznoszono wysokie budowle najczęściej kościoły i katedry . Styl romański był bardziej interesujący od gotyckiego, ponieważ nie raz w kościołach widniały piękne witraże , które przykuwały uwagę ludzi .
11 3 11