Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-08T18:28:28+01:00
W dwóch rejonach Wyżyna wznosi się powyżej wysokości 500 m n.p.m. Najwyższe miejsce znajduje się na terenie Ogrodzieńca – Góra Zamkowa lub Góra Janowskiego (515,6 m n.p.m. wg najnowszych pomiarów, na starszych mapach podawana jest niewłaściwa wysokość – 504,5 m n.p.m.). Drugi rejon gdzie Wyżyna przekracza 500 m n.p.m., to wzgórze Skałka (Grodzisko) – 512,8 m n.p.m.) w Jerzmanowicach. Ku zachodowi opada stromo do Wyżyny Śląskiej, na wschodzie przechodzi łagodnie w Nieckę Nidziańską. Południowa część Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej tworzy Grzbiet Tenczyński, który jest oddzielony od pozostałej jej części Rowem Krzeszowickim. Rów Krzeszowicki stanowi drogę przejścia ze Śląska do Małopolski.

Wyżyna Krakowsko-Częstochowska jest położona na południu Polski. Graniczy:

* od północy z Niziną Wielkopolską i Wyżyną Woźnicko-Wieluńską
* od zachodu z Wyżyną Śląską i Niziną Śląską
* od południa z Kotliną Sandomierską
* od wschodu z Wyżyną Małopolską.
4 3 4
  • Użytkownik Zadane
2010-03-08T20:47:24+01:00
Wyżyna Krakowsko-Częstochowska położona jest na południu Polski.Wchodzi w skład Wyżyny Małopolskiej,zwana jest też Jurą Krakowsko-Częstochowską.Najwyższe wzniesienie to Góra Zamkowa /504 mn.p.m./położona kolo Ogrodzieńca.Wyżyna zbudowana jest ze skał wapiennych powstałych ze skorupek wapiennych organizmów morskich.Wapienie są wrażliwe na działania wód opadowych.W wodzie rozpuszcza się dwutlenek węgla i tworzy się słaby kwas węglowy rozpuszczający wapienie.Te procesy nazywamy zjawiskami krasowymi.Ich efektem są skałki,jaskinie,podziemne korytarze,stalaktyty i stalagmity.
Stalaktyty są to nacieki w kształcie sopla,a stalagmity są to nacieki w kształcie stożka.
3 3 3