Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-03-08T19:09:00+01:00
A) Kalamity: przodkowie skrzypów, osiągają wysokośc do 30m.
b) Kłos zarodnionośny: wytwarzany na zakończeniu pędów wiosennych lub przez wzniesione rozgałęzienia łodygi widłaka jast miejscem wytwarzania zarodników.
c) Węgiel kamienny: jest to skała pochodzenia roślinnego, powstała przed milionami lat ze szczątków olbrzymich paproci, skrzypów i widłaków.
85 4 85
2010-03-08T19:18:09+01:00
A)Kalamity-drzewiaste rośliny z klasy skrzypowych żyjące w okresie karbonu. Osiągały wysokość 30 m i wraz z przedstawicielami widłakowych (głównie Lepidodendrony) tworzyły ówczesne bagienne lasy. Przyczyniły się do powstania pokładów węgla kamiennego.
b)Kłos zarodnionośny-gęste skupienie drobnych liści zarodniowych (czyli sporofilów) na szczycie pędów, tworzące szyszkowaty kłos. Występuje u skrzypów, widłaków, niektórych paproci, sagowców. W kłosie zarodnionośnym znajdują się zarodnie wytwarzające zarodniki. U niektórych skrzypów kłosy zarodnionośne występują na wyspecjalizowanych pędach zarodnionośnych, u pozostałych roślin kłosy wyrastają na pędach pełniących równocześnie funkcje asymilacyjne. Przy czym u niektórych gatunków, jak np. u widłaka goździstego sporofilostany są wyraźnie wyodrębnione, a u innych, jak np. u widliczki ostrozębnej, słabo odróżniają się od pędów płonnych.
c)Węgiel kamienny- skała osadowa pochodzenia roślinnego, zawierająca 75-97% pierwiastka węgla, powstała głównie w karbonie (era paleozoiczna) ze szczątków roślinnych, które bez dostępu tlenu uległy uwęgleniu. Ma czarną barwę, matowy połysk, czarną rysę.
95 3 95