Odpowiedzi

2010-03-08T19:53:43+01:00
Tatry Zachodnie obejmują prawie połowę całego obszaru Tatr, czyli ok. 379 km2. Główny ich grzbiet ciągnie się od Przełęczy Hucińskiej (930 m) do Przełęczy Liliowe (1952). Charakterystycznymi składnikami krajobrazu tej części Tatr są przeważnie kopulaste wierchy, szerokie i łagodne najczęściej porośnięte trawami grzbiety. Najwyższym szczytem Tatr Zachodnich jest Bystra (2248). Główny grzbiet Tatr Zachodnich liczy sobie 37 km długości.

Tatry Wschodnie (514.53) – mezoregion obejmujący wschodnią część Tatr w Polsce i na Słowacji, od Tatr Zachodnich oddzielony przełęczą Liliowe. Tutaj znajduje się najwyższy szczyt Tatr i całych Karpat Gerlach (2655 m n.p.m.) oraz najwyższy szczyt Polski Rysy (2499 m n.p.m.). Tatry Wschodnie dzieli się z kolei na 2 części:
Tatry Wysokie od przełęczy Liliowe po Przełęcz pod Kopą
Tatry Bielskie – ustawione poprzecznie do grani głównej Tatr Wysokich i oddzielone od nich Przełęczą pod Kopą.
3 4 3
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-08T19:54:35+01:00
1.Tatry Zachodnie:
-zbudowane głównie z wapienia które podlegają krasowieniu
-góry mają gładkie ściany
-formy krasowe:
*jaskinie
*formy skalne
*wywierzysko- źródło prasowe
2.Tatry Wschodnie:
-zbudowane głownie z granitów, odporne na wietrzenie i erozję
-strzeliste turnie (nagie skały)
-poszarpane granie(grzbiety)
-strome stoki poro ścinane
-krajobraz polodowcowy (doliny ukształtowane)
-cyrki lodowcowe z jeziorami zwane rzekami
-skalne stopnie

notatka z lekcji .;)
4 5 4