Odpowiedzi

2010-03-08T21:06:34+01:00
Cierpienia młodego Wertera (niem. Die Leiden des jungen Werthers) – powieść epistolarna napisana przez Johanna Wolfganga von Goethego, opublikowana w roku 1774. Wraz ze Zbójcami Friedricha Schillera uważana za najważniejsze dzieło tzw. okresu Sturm und Drang ("burzy i naporu") oraz preromantyzmu.Powieść skonstruowana jest jako zbiór listów napisanych przez tytułowego Wertera. Całość składa się z dwóch ksiąg, przy czym pierwsza rozpoczyna się datą 4 maja 1771. W listach Werter wspomina swoje intymne chwile spędzone w fikcyjnej wiosce Wahlheim (Goethe nawiązuje tu do wioski Garbenheim koło Wetzlar). W Wahlheim Werter zakochuje się w Lotcie (Locie), młodej i pięknej kobiecie, która zajmuje się domem i rodzeństwem po śmierci matki. Lotta jest jednak już zaręczona z niejakim Albertem. Werter jest zrozpaczony, jednak stara się tego nie okazywać. Spędza miłe chwile z Lottą oraz Albertem zwiększając przyjaźń pomiędzy nimi. Potem jednak postanawia wyjechać z Wahlheim i rozpocząć pracę w poselstwie. Po pewnym czasie, gdy dowiaduje się, że Lotta wzięła ślub z Albertem, kończy z dotychczasową pracą i wyjeżdża do miejscowości, w której się urodził i spędził dzieciństwo. Następnie postanawia powrócić do Wahlheim, gdzie Lotta prosi go o to, aby oddalił się od niej do okresu świąt, aby nie wzbudzać podejrzeń ich o romans. Jednak na wieść o tym, że Lotta pozostała sama w domu (ponieważ Albert wyjechał), Werter przybywa do niej, aby spędzić z nią czas. W czasie ich rozmowy sam na sam nie wytrzymuje i zaczyna całować dziewczynę, na co ona reaguje ucieczką i zamknięciem się w pokoju. Werter znów odczuwa straszny ból związany z brakiem Lotty. Postanawia, że popełni samobójstwo. Wysyła posłańca po pistolet do Alberta (teraz już męża Lotty), Albert nakazuje, aby Lotta przygotowała pistolety... Kobieta, znając samobójcze zapędy Wertera, waha się, lecz postanawia wydać broń. Werter pisze list pożegnalny, w którym jednoznacznie obarcza Lottę winą za jego śmierć. Twierdzi, że to ona była jego cierpieniem i to jej zachowanie doprowadziło do samobójstwa. Werter ładuje broń i strzela w głowę. Pada na ziemię, ale aż do rana jest świadomy, później wykrwawia się na śmier
7 2 7
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-08T21:07:13+01:00
Ja miałam takie:
1. Charakterystyka Wertera
2.Opis uczuć i przeżyć wewnętrznych bohatera
3.Określenie przyczyn osamotnienia bohatera
4.Określenie źródel tragizmu bohatera
5.Analiza obrazów przyrody odnoszących się do stanów psychicznych bohatera
6.Analiza relacji bohatera z naturą i innymi ludźmi
7. Co to jest powieśc epistolarna
8.Werteryzm
9.Kochanek sentymentalny i romantyczny
10.Charakterystyka wzorca miłości w utworze
11.Cechy Wertera jako bohatera romantycznego
12. Przyczyny jego samobójczej śmierci
13. Problematyka społeczna w utworze
7 2 7