*3) Jaką pracę musi wykonać Stefan aby wciągnąć ruchem jednostajnym na górę o wysokości h=50 i kącie nachylenia a=30° sanki z pasażerką o łącznej masie m=60 kg

jeśli:

*a) tarcie pomijamy

*b) współczynnik tarcia między sankami a podłożem f=0,1



**c) Jaki musi być współczynnik tarcia między butami Stefana i podłożem aby Stefan o masie M=80 kg mógł te sanki wciągnąć?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-09T23:03:42+01:00
Sin30°=50/s
s = 100 - droga na jaka musi pokonać

a)
W = F * s
F = F zsuwająca
Fs = m * g *sinα
Fs = 300N
W = 30 000 J

b)
f=0,1
T = mgf * cosα
T = 52N

W = (Fs + T) * s - bo musi obie sily "pokonac"
W = 35 196 J

c)
Jaki musi być współczynnik tarcia między butami Stefana i podłożem aby Stefan o masie M=80 kg mógł te sanki wciągnąć?

T = Fs
mgf * cosα = m * g *sinα
f = (m * g *sinα)/mg cosα
f = 0,6

Pozdrawiam;)
2010-03-10T00:04:49+01:00
*3) Jaką pracę musi wykonać Stefan aby wciągnąć ruchem jednostajnym na górę o wysokości h=50 i kącie nachylenia a=30° sanki z pasażerką o łącznej masie m=60 kg

jeśli:

*a) tarcie pomijamy

W = Fs cosα

h/s = sinα
s = 50/½
s = 100 m

F=60*10=600

W = 600*100*0,15
W = 9000 J

*b) współczynnik tarcia między sankami a podłożem f=0,1

W = f*F * s * cosα
W = 0,1 * 9000 = 900J

**c) Jaki musi być współczynnik tarcia między butami Stefana i podłożem aby Stefan o masie M=80 kg mógł te sanki wciągnąć?

Fg = Ft
80 * 10 = f * 80 * 10
f = 1