1.Co to jest rok liturgiczny, wymień jego okresy.
2.Co to jest adwent i ile trwa.
3.Co to jest wielki post?
a) kiedy się rozpoczyna
b) ile trwa
4.Kto przyniósł do Europy Dobrą nowinę?
5.Wymień pierwszych pisarzy chrześcijańskich. (Nie chodzi o apostołów).
6. Kogo określamy mieniem męczennika
7.Wymień znanych ci męczenników. (TRZECH)
a) Święty Stefan b) ...... c)........



3

Odpowiedzi

2010-03-09T12:13:34+01:00
1.
rok liturgiczny -cykliczny podział roku z wyróżnieniem obchodzonych dni świątecznych, obżedów, i innych, związanych z liturgią

okresy:
- Adwent
- Narodzenie Pańskie
- Wielki Post
- Okres Świętego Triduum Paschalnego
- Okres Wielkanocny
- Okres zwykły w ciągu roku

2.
adwent- jest to okres przypominający ludności powtórne przyjście na świat Jezusa, okres trwający od I nieszporów czwartej z kolei poprzedzającej Święto Bożego Narodzenia niedzieli do 24 grudnia

3.
wielki post- czas pokuty, przygotowujący do przeżycia jednych z największych świąt dla chrześcijan, Świąt Wielkanocy
a) kiedy się rozpoczyna - w środę popielcową
b) ile trwa - 40 dni

4.


5.
Tertuliana,
Grzegorz z Nyssy

6.
Osoba, która zginęła lub cierpiała w obronie swoich wierzeń lub przekonań

7.
a) Święty Stefan
b) Św. Szczepan
c) ks. Jerzy Popiełuszko
16 3 16
2010-03-09T12:16:22+01:00
1. rok liturgiczny jest to podział roku z wyróżnieniem na obchodzone dni świąteczne
( w załączniku )
2.adwent jest to czas oczekiwania na przyjście Pana
trwa od I nieszporów czwartej z kolei poprzedzającej Święto Bożego Narodzenia niedzieli do 24 grudnia,
3.wielki post jest to czas pokuty, przygotowujący do przeżycia jednych z największych świąt , Świąt Wielkanocy.
a) rozpoczyna się w Środę Popielcową
b) 40 dni
4.św. Paweł
5.Tertuliana,
Grzegorz z Nyssy
6. mieniem męczennika okreslamy osobe , która zginęła lub cierpiała w obronie swoich wierzeń lub przekonań
7. św. Szczepan ,
św. Wojciech
ks. Jerzy Popiełuszko
12 3 12
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-09T12:16:36+01:00
1.Cykliczny podział roku z wyróżnieniem obchodzonych dni światecznych , obrzędów zwiazanych z liturgia i teologia wyznania.
Okres Adwentu
Od czwartej niedzieli przed 25 grudnia do 24 grudnia włącznie.

Okres Narodzenia Pańskiego
Od 25 grudnia (Boże Narodzenie) do niedzieli po 6 stycznia włącznie

Okres Wielkiego Postu
Od Środy Popielcowej do Mszy Wieczerzy Pańskiej wyłącznie, odprawianej wieczorem w Wielki Czwartek. Ponadto ostatnia niedziela przed Wielkim Czwartkiem, zwana Niedzielą Palmową, rozpoczyna obchody szczególnego okresu zwanego Wielkim Tygodniem. Wielki Tydzień nie jest jednak formalnie wydzielonym okresem w roku liturgicznym.

Okres Świętego Triduum Paschalnego
Od Mszy Wieczerzy Pańskiej, odprawianej wieczorem w Wielki Czwartek, do II Nieszporów po południu Niedzieli Zmartwychwstania włącznie. Ponadto wszystkie nabożeństwa, licząc od liturgii Wigilii Paschalnej, odprawianej w Wielką Sobotę koniecznie po zapadnięciu zmroku, do II Nieszporów Niedzieli Wielkanocnej włącznie, są wspólnym elementem okresu Triduum i okresu wielkanocnego.

Okres Wielkanocny
Od liturgii Wigilii Paschalnej, odprawianej w Wielką Sobotę, do Uroczystości Zesłania Ducha Św. włącznie.
Okres zwykły w ciągu roku
część pierwsza – od poniedziałku po niedzieli po 6 stycznia (Święto Chrztu Pańskiego) do wtorku przed Środą Popielcową,
część druga – od poniedziałku po Uroczystości Zesłania Ducha Św. do soboty przed I Niedzielą Adwentu
2.Czas oczekiwania na powturne przyjście Jezusa . Trwa 4 tygodnie rozpoczyna się I nieszporów czwartej z kolei poprzedzającej Święto Bożego Narodzenia niedzieli
3.Wielki Post Obejmuje on okres liczony od Środy Popielcowej do Mszy Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek. Tradycyjnie Wielki Post określany bywa jako czterdziestodniowy
4Do Europy Ewangelię przyniósł Paweł.
5 Klemens Aleksandryjski, Orygenes, Euzebiusz z Cezarei, Atanazy i Augustyn z Hippony, Piotr Ebelard
6Męczennicy chrześcijańscy - określenie osób, które zostały zamordowane ze względu na swoją wiarę. Pojęcie Męczennik pojawia się też w innych religiach.
7Św. Jakub Apostoł , św Filip Apostoł

daj naj
39 3 39