Pan Zygmunt dostał podwyżkę i zamiast 1600złotych zarabia teraz 1800złotych i dlatego podwyższył kieszonkowe swojej córki o tyle samo %. Córka dostawała dotychczas 20 złotych ile bedzie dostawac teraz ?? WYTLUMACZY KTOS JAK SIE TO ROBI PROSZE

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-22T18:21:43+02:00
Proporcją:
TATA:
1600zł - 100%
1800zł - x
następnie robimy "na krzyż" czyli 100*1800/1600

x=100*1800/1600
x=112,5%
112,5%(ile teraz zarabia) -(minus) 100%(ile zarabiał kiedyś) = 12,5%(procent podwyżki)
CÓRKA:
20zł - 100%
x - 112,5%
i znowu 'na krzyż'

x=20*112,5/100
x=22,5zł
Odp. Córka dostaje kieszonkowe 22,50zł, czyli o 12,5% więcej niż dostawała kiedyś.
2009-10-22T18:22:02+02:00
Zygmunt zarabiał 1600zł a teraz zarabia 1800zł
1600zł --------------- 100%
200zł(podwyżka) ---------x

x= 100*200
----------
1600

x= 12,5 %

kieszonkowe 20zł + 12,5% z 20zł=

20zł-----100%
x ---------12,5
x= 2,5 zł

20zł+2,5 zł= 22,50zł

Będzie dostawać 22zł 50gr.