1.Przed dwoma laty matka była 4 razy starsza od syna. Za 10 lat będą mieli razem 74 lata. Ile lat ma obecnie każde z nich?

2.Cyfra dziesiątek liczby dwucyfrowej jest 3 razy większa od cyfry jedności. Jeśli przestawimy cyfry, to otrzymamy liczbę mniejszą o 36. Znajdź tą liczbę.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-09T16:01:17+01:00
Zad.1]
x-obecny wiek mamy
y-obecny wiek syna

x-2=4(y-2)
x+10+y+10=74

x-2=4y-8
x+y=74-20

x=54-y
54-y-2=4y-8
-y-4y=-8-54+2
-5y=-60
y=60:5
y=12

x=54-12=42
mama ma 42, a syn 12 lat
zad.2]
x=cyfra dziesiatek
y-cyfra jedności

x=3y
10x+y=36+10y+x

10x+y-10y-x=36
9x-9y=36
9×3y-9y=36
27y-9y=36
18y=36
y=36:18
y=2
x=3×2=6
to liczba 62
  • capo
  • Rozwiązujący
2010-03-09T16:09:05+01:00
1)
m - wiek mamy
s - wiek syna

m-2 = 4(s- 2)
m+ s+ 20= 74

m= 4s- 6
m+ s = 54

m= 4s- 6
4s- 6+ s= 54

m= 4s- 6
5s= 60

m= 4s- 6
s= 12

m= 4* 12- 6
s= 12

m= 42
s= 12

2)
d - cyfra dziesiatek
j - cyfra jednosci

d= 3j
10j+ d= 10d+ j- 36

d= 3j
9j- 9d= -36

d= 3j
9j- 27j= -36

d= 3j
-18j= -36

d= 3j
j= 2

d= 6
j= 2