Wnyczek pyta dziadka: Dziadku, ile masz lat?
Dziadek odpowiada: Mam mniej niż 100lat, a cyfra jedności liczby określającej mój wiek jest o 4 mniejsza od cyfry dziesiątek. Jeżeli przestawisz cyfry w tej liczbie to otrzymasz wiek twojego taty, który stanowi 4/7 tego, o co pytałeś. W jakim wieku jest dziadek?

2

Odpowiedzi

2010-03-09T16:27:23+01:00
Moim zdaniem dziadek ma 42 lata
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-09T16:35:19+01:00
X-cyfa dziesiątek wieku dziadka
y-cyfra jedności

x=y+4
10y+x=⁴/₇(10x+y)

10y+x=⁴⁰/₇x+⁴/₇y/×7
70y+7x=40x+4y
-33x+66y=0
-33(y+4)+66y=0
-33y-132+66y=0
33y=132
y=132:33
y=4

x+y+4=4+4=8

dziadek ma 84 lata