Na dzis ! latwe zadanie i duzo pktow.prosze o dokladne wytlumaczenie skad sie kazdy element bierze.ostrzegam--spam za zarty.prosze dokladne pisemne jasne wyjasnienie,daje naj!



zad.oblicz mediane danych:

podpunkt a

wartosc liczebnosc
15 3
17 2
26 7
30 5




podpunkt b
wartosc liczebnosc
0,2 2
1 1
1,4 2
2 2
2,5 3
3 12

3

Odpowiedzi

2010-03-09T17:29:01+01:00
Mediana jes wartością środkową więc trzeba wszystkie liczby uporządkować od najmniejszej do największej i podaś wartość środkową
a)
wartosc liczebnosc
15 3
17 2
26 7
30 5
podliczając liczebność wychodzi 17 zatem środkowym wyrazem będzie wyraz 9, czyli 26

b)analogiczne
wartosc liczebnosc
0,2 2
1 1
1, 4 2
2 2
2,5 3
3 12

liczebn. razem to 22 jest pażysta więc trzeba obliczyć średnią arytmetyczną wytazów środkowych czyli 11 i 12 i jest to: 3
1 3 1
Najlepsza Odpowiedź!
  • Roma
  • Community Manager
2010-03-09T17:35:17+01:00
Mediana, czyli wartością środkową to wartość w uporządkowanym szeregu uporządkowanym, powyżej i poniżej której znajduje się jednakowa liczba obserwacji.

Aby obliczyć medianę ze zbioru n obserwacji, sortujemy je w kolejności od najmniejszej do największej i numerujemy od 1 do n.
Jeśli n jest nieparzyste, medianą jest wartość obserwacji w środku,czyli obserwacji numer n+1 / 2
Jeśli n jest parzyste, wynikiem jest średnia arytmetyczna między dwiema środkowymi obserwacjami, czyli obserwacją numer n/2 i obserwacją numer n/2 + 1

a)
wartość liczebność
15 3
17 2
26 7
30 5
Wartości są uporządkowane od najmniejszej (15) do największej (30) i jest ich w sumie: 3 + 2 + 7 + 5 = 17, czyli
medianą będzie wartość, która jest na miejscu 17+1/2 = 9 licząc od najmniejszej, czyli 26.
Me = 26

b)
wartość liczebność
0,2 2
1 1
1,4 2
2 2
2,5 3
3 12
Wartości są uporządkowane od najmniejszej (0,2) do największej (3) i jest ich w sumie: 2 + 1 + 2 + 2 + 3 + 12 = 22, czyli medianą będzie średnia arytmetyczna między dwiema środkowymi obserwacjami, czyli obserwacją numer 22/2 = 11 i obserwacją numer 22/2 + 1 = 11 + 1 = 12, czyli
Me = 3 + 3 / 2 = 6 / 2 = 3
2010-03-09T17:46:42+01:00
Mediana, czyli wartość środkowa ze zbioru.
15 3
17 2
26 7
30 5
Liczebność wynosi 5+7+2+3=17 czyli mediana to (17+1):2=9 wartość
15 15 15 17 17
26 26 26 26 26
26 26 30 30 30
30 30
9ta wartość to 26, czyli mediana = 26

0,2 2
1 1
1,4 2
2 2
2,5 3
3 12

Liczebność 2+1+2+2+3+12=22 czyli mediana to (22+1):2=11,5. Medianą będzie średnia arytmetyczna z wyrazu 11 i 12.
0,2 0,2 1 1,4 1,4
2 2 2,5 2,5 2,5
3 3 3 3 3
3 3 3 3 3
3 3
Wyraz 11 to 3, a 12 to też 3. Średnia arytmetyczna (3+3):2=3. Mediana =3.