Odpowiedzi

2010-03-09T18:59:36+01:00
1. Kair jest największym miastem w Afryce i na Bliskim Wschodzie od czasów upadku stolicy imperium mongolskiego, Bagdadu, w 1258 roku. Moloch, liczący obecnie ok. 18 mln mieszkańców ( z czego ok. 3 mln mieszka nielegalnie na cmentarzach, zwanych Miastami Umarłych) nazywany jest przez Arabów Matką Świata. Miasto jest przeludnione (obliczono, że na 1 mieszkańca przypada 13 cm2 terenów zielonych) i zanieczyszczone.



2. Kompleks świątynny w Karnaku składa się z trzech świątyń i budowany był jako monumentalny dom bogów. Rozbudowa Karnaku trwała 1300 lat, począwszy od okresu XII dynastii. Największy jest okrąg Amona, który był najważniejszym bogiem Nowego Państwa. Oprócz niego w skład kompleksu wchodzą okręgi Mut i Montu. Wykopaliska to obszar liczący obecnie ponad 40 ha, a sam okrąg Amona zajmuje ok. 25 ha. Ciekawą propozycją jest widowisko światło i dźwięk, podczas którego ma miejsce czteroetapowe zwiedzanie oświetlonej w wybranych miejscach świątyni oraz obserwacja ruin z trybuny ustawionej za jeziorem.



3.Luksor i Karnak to jedne z najczęściej odwiedzanych miast Egiptu. Magnesem przyciągającym tu rzesze turystów jest wspaniały kompleks zabytków, który stanowią świątynia luksorska oraz świątynie w Karnaku. Świątynia w Luksorze poświęcona została triadzie bogów, którą tworzyli Amon-Min, Mut i Chonsu. Jej fundatorem był panujący w czasach Nowego Państwa Amenhotep III, a kontynuatorem budowy- Ramzes II. Do świątyni dochodzimy aleją sfinksów, która niegdyś prowadziła do świątyni w Karnaku. Po obu stronach wejścia stoją masywne pylony i posągi przedstawiające władcę na tronie. W środku możemy podziwiać dziedzińce, kolumnady, salę hypostylową i wewnętrzne sanktuaria. Ponadto w Luksorze warto odwiedzić Muzeum Luksorskie oraz bardzo ciekawe Muzeum Mumifikacji.
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-09T19:05:42+01:00
Katedra Gnieźnieńska - 2 połowa II wieku
Ratusz w Poznaniu - 1300
Dwór Borowiec - 1918
1 5 1
2010-03-09T19:10:13+01:00
Katedra na wawelu- rozpoczęcie budowania 1020 rok
Zamek królweski- XIIIw
Kościół mariacki- 1221-1222
1 5 1