Zad. 11
Ile waży złoty łańcuszek próby 0,960 , zawierający oprócz czystego złota 6g innego metalu?

zad. 12
Ile miedzi należy stopić z 35g złota, aby otrzymać stop próby 0,875?

zad.13
Srebrna cukiernica próby 0,925 zawiera 22,5g domieszki innych metali. Ile gramów czystego srebra jest w tej cukiernicy?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-22T23:40:28+02:00
11.Ile waży złoty łańcuszek próby 0,960 , zawierający oprócz czystego złota 6g innego metalu?

0,960 - próba łańcuszka
6g - inny metal
1 - 0,960 = 0,04 - Zawartość innych metali
6g : 0,04 = 150g
Odp. Łańcuszek waży 150g.

12.Ile miedzi należy stopić z 35g złota, aby otrzymać stop próby 0,875?

1000-875=125
35g=0,875
xg= 0,125
0,875 : 35 = 0,025
0,125 : 0,025= 5g
x= 5g

Odp: Aby uzyskać taki stop należy stopić 5g miedzi.

13.Srebrna cukiernica próby 0,925 zawiera 22,5g domieszki innych metali. Ile gramów czystego srebra jest w tej cukiernicy?

0,925 - próba cukiernicy
22,5 - domieszka innych metali
1 - 0,925 = 0,075
22,5g : 0,075 = 300g
odp. W cukiernicy jest 300g czystego srebra





16 4 16
  • Użytkownik Zadane
2009-10-22T23:42:26+02:00
Zad. 11
x-waga złota w łańcuszku
x+6 g - waga całego łańcuszka
0,960 - cześć łańcuszka jaką stanowi złoto
0,960*(x+6)=x
0,960x+5,76=x
0,960x-x=-5,76
-0,04x=-5,76 /:-0,04
x=144 g
Zatem cały łańcuszek waży 144g+6g=150g :)

zad. 12
35 g - ilość złota w stopie
x - ilość miedzi w stopie
0,875 - cześć stopu jaką stanowi czyste złoto
0,875(x+35)=35
0,875x+30,625=35
0,875x=35-30,625
0,875x=4,375 /:0,875
x=5 g
Zatem powinniśmy wtedy stopić 5 g miedzi :)

zad.13
0,925 - cześć jaką stanowi srebro w stopie
22,5 g - ilość innym metali w stopie
x - ilość srebra w stopie
0,925*(x+22,5)=x
0,925x+20,8125=x
0,925x-x=-20,8125
-0,075x=-20,8125 /:(-0,075)
x=277,50 g
Zatem czystego srebra w tej cukiernicy jest 277,5 g :)
15 3 15