UWAGA!! SZYBKO DO ZAROBIENIA 10 PKT>>><<<
ProSZĘ NIE ROZWIĄZYWAĆ Z TYM ZNAKIEM ,, { '' !!!!DAJE NAJ!
1 DB WYNIK JEST NAGRODZONY 10 PKT I NAJ>>>~!

Dorota jest cztery razy starsza od Maćka. Za dwa lata będzie od niego trzy razy starsza.
a) Ile lat ma Maciek? Ile lat ma Dorota?
b) Za ile lat Dorota będzie dwa razy starsza od Maćka?

POMOCY!

2

Odpowiedzi

2010-03-09T22:05:49+01:00
A) Maciek za 2 lata bedzie mial 6 lat, a Dorota 18.
b) Za 6 lat.
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-09T22:11:47+01:00
A) Maciek ma x lat
Dorota ma 4x lat
za dwa lata:
Maciek ma x+2 lat
Dorota ma 4x+2 lat
i wtedy Dorota będzie 3 razy starsza od Maćka
[aby mieli wtedy tyle samo lat,
trzeba lata Maćka pomnożyć przez 3]
układamy równanie:
3*(x+2)= 4x+2
3x+6=4x+2
4x+2=3x+6
4x-3x=6-2
x=4
Maciek ma 4 lata, a Dorota ma 4*4lata = 16lat
za 2 lata Maciek ma 6lat, a Dorota 18lat
i wtedy jest 3 razy starsza od Maćka, bo18:6 = 3.
Odp. Maciek ma 4 lata, a Dorota 16 lat.
b)
Maciek ma 4 lata
Dorota ma 16 lat
za x lat Dorota będzie miała 16+x lat,
a Maciek będzie miał 4+x lat
i wtedy Dorota będzie 2 razy starsza od Maćka
[aby mieli wtedy tyle samo lat,
trzeba lata Maćka pomnożyć przez 2]
układamy równanie:
2*(x+4) = 16+x
2x+8= 16+x
2x-x=16-8
x=8
Sprawdzenie
za 8 lat Dorota będzie miała 16+8=24 lata
Maciek będzie miał 4+8= 12 lat
i wtedy Dorota będzie dwa razy starsza, bo 24:12=2
Odp. Za 8 lat Dorota będzie dwa razy starsza od Maćka.
2 5 2