Książki Ali stoją na trzech półkach. Na drugiej półce jest o 15 książek mniej niż na pierwszej i 2 razy więcej niż na trzeciej. Na pierwszej i trzeciej półce jest razem 2 razy więcej książek niż na drugiej . Ile książek ma Ala ?

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-03-10T11:18:22+01:00
Dane:
x - ilość ksiażek na I półce
y - ilosc ksiazek na II półce
z - ilosc ksiazek na III półce
y+15=x --Na drugiej półce jest 15 ksiązek mniej niz na pierwszej
y=2z --2 razy wiecej niz na trzeciej
x+z = 2y-- Na pierwszej i trzeciej półce jest razem 2 razy więcej ksiązek niż na drugiej.
Szukamy:
Ile książek ma Ala ?
Rozwiązanie:
x = 2z + 15
x+z = 4z
x = 2z +15
x= 3z
3z= 2z + 15
z=15
x= 45
y = 30
45 + 30+15 = 90
Odp: Ala ma 90 książek.
9 3 9
2010-03-10T11:18:25+01:00
X - ilość książek na pierwszej półce
y - ilość książek na drugiej półce
z - ilość książek na trzeciej półce

układamy równania zgodnie z zadaniem
y+15=x
y=2z
x+z = 2y

Rozwiązujemy przez podstawianie
x = 2z + 15
x+z = 4z

x = 2z +15
x= 3z

3z= 2z + 15
z=15

x= 45
y = 30
z =15
Ala POSIADA 45 + 30 +15 = 90 książek


POZDRAWIAM
7 1 7
2010-03-10T11:19:35+01:00
X- ilośc na 1 półce
y-ilośc na 2 półce
z-ilosc na 1 półce

x=2z+15
x+z=4z
x=2z+15
x=3z
3z=2z+15
z=15
x=45
y=30

razem jest książek:
15+45+30=90
2 1 2