Odpowiedzi

2009-10-23T13:27:38+02:00
Temat oboczny-postać tematu, w którym zachodzi wymiana głosek.
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-23T13:56:14+02:00
TEMAT OBOCZNY;P
Podczas odmiany przez przypadki w temacie rzeczownika zachodzi niekiedy wymiana głosek tematu, przez co uzyskuje on nową, nieco inną niż w mianowniku postać. Powstawanie nowych postaci tematu nazywamy obocznością. Postaci tematu, w których zachodzi wymiana głosek, nazywamy tematami obocznymi, np:

Mianownik kto? co? wór/o
Dopełniacz kogo? czego? wor/a
Celownik komu? czemu? wor/owi
Biernik kogo? co? wór/o
Narzędnik (z)kim? (z)czym? wor/em
Miejscownik o kim? o czym? worz/e
Wołacz o! worz/e!

tematy oboczne: wór//wor//worz

Wymian głosek: ó:o, r:rz
1 5 1