Pilne

Kupując w sobotę 2kg pomidorów i 3kg truskawek należało zapłacić 16 zł. W poniedziałek cena pomidorów obniżyła się o 20%, a cena truskawek wzrosła o 2 zł i okazało się że ceny są równe. Ile zapłacono w poniedziałek za 3 kg pomidorów i 2 kg truskawek?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-10T19:00:10+01:00
Dane:
x - cena 1kg pomidorów
y - cena 1kg truskawek

{2x+3y=16
{0,8x=y+2 | *10

{2x+3y=16
{8x=10y+20 | -10y

{2x+3y=16 |*(-4)
{8x-10y=20

{-8x-12y=-64
{8x-10y=20
+_______________
-22y = -44 | : (-22)
y=2

{2x+3*2=16 | -6
{y=2

{2x=10 | :2
{y=2

{x=5
{y=16

2*5=10 zł < - cena za pomidory
3*2=6 zł <- cena za truskawki
1 5 1
2010-03-10T19:08:52+01:00
X - cena pomidorów
y - cena truskawek
2x + 3y = 16
0,8x= y + 2
x = (y + 2)/0,8
2(y + 2)/0,8 + 3y = 16
2(y + 2) + 2,4y = 12,8
2y + 4 + 2,4y = 12,8
4,4y = 12,8 - 4 = 8,8
y = 8,8/4,4 = 2 zł
ponieważ cena truskawek w poniedziałek była y + 2 zł = 2 + 2 = 4 zł i tyle samo kosztowaly pomidory więc
3 kg + 2 kg = 5 kg
5 kg razy 4 zł = 20 zł
odp
w poniedzialek zaplacono 20 zł
1 5 1