Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-10T18:55:17+01:00
Struktura tektoniczna stanowiąca plastyczne jądro antykliny (zwykle soli lub iłów), przebijająca się przez młodsze, sztywniejsze skały nadkładu. Powstawanie wysadów solnych wiąże się z samoistnym ruchem mas solnych pod wpływem ciśnienia mas skalnych nadkładu na pokłady solne (halokineza) lub ruchów tektonicznych (halotektonika). W szczytowych partiach wysadów solnych wody gruntowe zwykle ługują łatwo rozpuszczalne sole, pozostawiając czapę gipsową.

to ?
2010-03-10T18:58:02+01:00
Kopułowata forma tektoniczna powstała w wyniku zdeformowania plastycznych warstw osadów solnych (tektonika solna).
albo tak
termin z zakresu nauk geologicznych, opisujący zespół zjawisk i form tektonicznych związanych z występowaniem soli. Są one charakterystyczne, gdyż sól cechuje się wysoką plastycznością i mniejszą gęstością niż większość skał. Najbardziej typowym jej przejawem jest wyciskanie soli ku górze, co prowadzi do przebicia jej przez nadległe warstwy skalne.
albo
Wysad, diapir, struktura tektoniczna stanowiąca plastyczne jądro antykliny (zwykle soli lub iłów), przebijająca się przez młodsze, sztywniejsze skały nadkładu. Powstawanie wysadów solnych wiąże się z samoistnym ruchem mas solnych pod wpływem ciśnienia mas skalnych nadkładu na pokłady solne (halokineza) lub ruchów tektonicznych (halotektonika). W szczytowych partiach wysadów solnych wody gruntowe zwykle ługują łatwo rozpuszczalne sole, pozostawiając czapę gipsową.
5 2 5