Odpowiedzi

2010-03-10T20:02:46+01:00



Dzieje Andrzeja Radka


Andrzej Radek, drugi z bohaterów „Syzyfowych prac", był synem fornala ze wsi Pajęczyn Dolny. Mieszkał z rodzicami w czworakach, tak więc wczesne dzieciństwo spędził w okolicach gnojówki. Jego życiorys „krótki i pospolity", początkowo niczym się nie różnił od historii życia innych biednych dzieci. Gdy chłopak trochę podrósł musiał pilnować gęsi, a później prosiąt.

Zapewne do końca życia zostałby Jędrkiem folwarcznym, gdyby nie pomoc Antoniego Paluszkiewicza, nauczyciela dwu młodych paniczów ze dworu. „Kawka", zapalony pozytywista, zainteresował się wiejskim urwisem, który po mistrzowsku naśladował jego gruźliczy kaszel i profesorskie ruchy. Któregoś deszczowego dnia , gdy Jędrek pilnował świń w polu, belfer przemocą zawlókł go do swojego mieszkania. Zuchwały malec spodziewał się srogiej kary za dręczenie Paluszkiewicza, ten jednak położył przed Radkiem album ze zwierzętami i zachęcał do obejrzenia „obrazków". Kolorowe ilustracje rozpaliły ciekawość chłopca do tego stopnia, że zapomniał o swoich obowiązkach i do domu wrócił dopiero wieczorem. Oczywiście prosięta wlazły w dworskie kartofle, za co rodzice wymierzyli synowi surową karę. Nic jednak nie mogło go powstrzymać od częstych wizyt u Kawki, który bardzo szybko nauczył urwisa czytać i pisać. W rok później Kawka zrezygnował z posady we dworze i umieścił Radka w Progimnazjum Pyrzogłowskim. Opiekun opłacił z góry naukę i stancję swego wychowanka, ucznia klasy pierwszej. Jędrek dzięki pomocy Paluszkiewicza uczył się bardzo dobrze i zdał do następnej klasy. Wkrótce jednak Kawka zmarł na gruźlicę, ale pozostawiona przez niego niewielka suma pozwoliła chłopcu ukończyć drugą klasę.


Ponieważ wciąż należał do najlepszych uczniów mógł teraz udzielać korepetycji pierwszakom i wstępniakom, co umożliwiło mu przetrwanie klasy trzeciej i czwartej. Świadectwo ukończenia szkoły okupił wieloma wyrzeczeniami, ale mógł już decydować o wyborze drogi życiowej. Zrezygnował z seminarium duchownego, szkoły junkierskiej i pracy w aptece, bo marzył mu się uniwersytet, o którym kiedyś wspominał Paluszkiewicz.


Krótki pobyt w Pajęczynie Dolnym przekonał go ostatecznie o konieczności opuszczenia wsi. Nikt tu nie docenił jego osiągnięć, pamiętali go jako świniarza. Wyruszył więc do odległego Klerykowa, by o własnych siłach uczyć się dalej. W tornistrze dźwigał wszystkie książki, kilka osełek masła i kilka sztuk zgrzebnej bielizny. Szedł piaszczystą drogą w spiekocie jednego z ostatnich sierpniowych dni. Odpoczął nieco w przydrożnej karczmie, przespał się w cieniu gruszy i znowu ruszył przed siebie. Na szczęście, spotkał jadącego bryczką szlachcica, który zabrał Jędrka do Klerykowa i polecił panu Płoniewiczowi, który szukał taniego korepetytora dla swych dzieci. Radek otrzymał tu stancję i wyżywienie w zamian za pomoc udzielaną niezdolnemu Władziowi i jego siostrze Mici.


Krótki pobyt w Pajęczynie Dolnym przekonał go ostatecznie o konieczności opuszczenia wsi. Nikt tu nie docenił jego osiągnięć, pamiętali go jako świniarza. Wyruszył więc do odległego Klerykowa, by o własnych siłach uczyć się dalej. W tornistrze dźwigał wszystkie książki, kilka osełek masła i kilka sztuk zgrzebnej bielizny. Szedł piaszczystą drogą w spiekocie jednego z ostatnich sierpniowych dni. Odpoczął nieco w przydrożnej karczmie, przespał się w cieniu gruszy i znowu ruszył przed siebie. Na szczęście, spotkał jadącego bryczką szlachcica, który zabrał Jędrka do Klerykowa i polecił panu Płoniewiczowi, który szukał taniego korepetytora dla swych dzieci. Radek otrzymał tu stancję i wyżywienie w zamian za pomoc udzielaną niezdolnemu Władziowi i jego siostrze Mici.
Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-10T20:09:31+01:00
1. Nauka u nauczyciela dworskich dzieci Paluszkiewicza
2. Ukończenie szkoły w Pyrzogłowach
3. Wyruszenie na nauki do Klerykowskiego gimnazjum
4. Spotkanie w drodze do Klerykowa pana Płoniewicza , który daje mu dach nad głową i jedzenie w zamian za korepetycje dla jego syna
5. Wyśmiewanie się z Radka przez kolegów
6. Incydent na lekcji matematyki, którego konsekwencją było wyrzucenie ze szkoły.
7. Wstawienie się Marcina za Radka
8. Unikniecie usunięcia z gimnazjum
9. Rozpoczęcie działalności w kółku samokształceniowym.
10. Matura
11. Zaprzyjaźnienie się z Marcinem Borowiczem

Mam nadzieje, że pomogłam
Pozdrawiam!!!