Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-03-10T20:07:53+01:00
Odnóża części głowowej:

ODNÓŻA CZUCIOWE
segment I - czułki I pary zbudowane są w sposób typowy z dwóch wyrostków członowanych, osadzonych na części podstawowej, czułki widoczne po bokach kolca czołowego;
segment II - czułki II pary składają się z długiej witki (tzw. wąsa) i małej trójkątnej łuski; osadzone są pod oczami.

ODNÓŻA GĘBOWE (od strony brzusznej)
segment III - żuwaczki składają się z twardej płytki ząbkowanej, służącej do miażdżenia pokarmu; i trójczłonowego głaszczka, leżą tuż nad otworem gębowym;
segment IV i V - szczęki I i II pary, bardzo małe, listkowate odnóża, mieszczące się pod otworem gębowym;
segment VI-VIII - szczękonóża I, II i III pary - wszystkie mają budowę blaszkowatą i są ułożone jedne na drugich. Ostatnia para ma duży głaszczek widoczny dobrze przed szczypcami pierwszej pary odnóży krocznych.



Odnóża tułowiowe:

ODNÓŻA KROCZNE
segment IX - odnóża kroczne I pary - największe odnóża raka, zakończone silnymi szczypcami;
segment X-XIII - odnóża kroczne II, III, N i V pary - pierwsze dwie pary zakończone małymi szczypcami, ostatnie dwie - pazurkami.



Odnóża odwłokowe:

ODNÓŻA KOPULACYJNE
segment XIV-XV - odnóża odwłokowe I i II pary u samców są większe niż następne, wykształcone w postaci cewek i pełnią funkcję narządów kopulacyjnych. U samic I para prawie w całkowitym zaniku.

ODNÓŻA PŁYWNE
segment XVI-XVIII - odnóża odwłokowe III, IV i V pary są niewielkie, dwugałęziste, służą do pływania, a u samic ponadto do przyczepiania się jaj i młodych raków;
segment XIX - odnóża odwłokowe VI pary dwugałęziste, wykształcone w postaci blaszek; razem z telsonem tworzą płetwę ogonową.
5 4 5
2010-03-10T20:10:03+01:00
19 par odnóży: 5 głowowych, 8 tułowiowych i 6 odwłokowych.

;)
2 5 2
2010-03-10T20:18:40+01:00
Rak ma 19 par odnozy - 5 głowowych, 8 tułowiowych i 6 odwłokowych.Kazde odnoza pełnią różne funkcje: chwytne, rozdrabniające, miazdzace, kroczne, oddechowe, rozrodcze. U samic odnoza odwłokowe służa do przytrzymywania przy odwłoku jaj.
2 3 2